سه گام مهم که می‎تواند صنعت باتری‎های شارژپذیر را متحول کند.

محققان دانشگاه سیدنی استرالیا راه حلی را پیدا کردند که با استفاده از آن می‎توان باتریهای روی-هوا را جایگزین باتریهای لیتیم-یون به عنوان منبع تغذیه در قطعات الکترونیکی کرد.
باتری‎های روی-هوا، باتری‎هایی هستند که از فلز روی و اکسیژن هوا استفاده می‎کنند. به سبب فراوانی فلز روی (Zn) این باتری‎ها بسیار ارزانتر از باتری‎های لیتیم-یون هستند و همچنین می‎توانند انرژی بیشتری نیز از این باتری‎ها ذخیره کنند (از نظر تئوری 5 برابر باتریهای لیتیم-یون) و از لحاظ ایمنی نیز ایمن‎تر از این باتری‎ها بوده و با محیط زیست سازگاری دارند. 
درحالیکه باتری‎های روی-هوا هم‎اکنون به عنوان منابع انرژی در وسایل شنیداری و دوربین‎های فیلمبرداری کاربرد دارند، اما عدم استفاده گسترده از آنها به دلیل فقدان یک الکتروکاتالیست مناسب است که بتواند احیا شده و اکسیژن را در طی چرخه‎های شارژ و دشارژ تولید کند. 
با این حال، اخیراً سه روش کلیدی برای غلبه بر این مشکل پیدا شده‎است.
به گفته پروفسور یوان چن (Yuan Chen): "تاکنون باتری‎های شارژپذیر روی-هوا با کاتالیست‎های فلزی گرانی همانند پلاتین یا ایریدیم‎اکسید ساخته می‎شدند. در مقابل، روش ما خانواده‎ای از کاتالیست‎های ارزان با کارایی بالا را تولید می‎کند." 
این کاتالیست‎های جدید از طریق کنترل همزمان سه پارامتر بوجود می‎آیند: 1) ترکیب درصد ، 2) اندازه و 3) کریستالیته اکسیدهای فلزی عناصر فراوان موجود در زمین همچون آهن، کبالت و نیکل. 
باتری‎هایی که با استفاده از این کاتالیست‎های جدید ساخته شدند، با بهبود فوق‎العاده‎ای در شارژپذیری همراه بوده‎اند. بطوریکه پس از طی 60 چرخه شارژ/دشارژ به مدت 120 ساعت، با کاهش ظرفیت 10 درصدی مواجه شده‎اند. 
طبق گفته پروفسور چن: "تلاش‎ها برای رفع چالش‎های تکنولوژی پیشِ روی باتری‎های روی-هوا جهت افزایش کاربرد آنها در جامعه ادامه دارد." 


filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf