استفاده از فناوری نانو جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‎ای از خودرو

یک شرکت بریتانیایی میله‎های سرامیکی را بر اساس فناوری نانو ساخته است که نه تنها موجب بهبود مصرف سوخت در خودرو می‎شوند بلکه تولید گاز دی‎اکسیدکربن را تا 10 درصد کاهش می‎دهند.
هر خودروی عمومی حمل مسافر حدود 4.7 تن دی‎اکسیدکربن در سال تولید می‎کند. حدود یک میلیارد و دویست خودرو در در سال 2014 در جهان وجود داشت که این مقدار تا سال 2035 به مقدار 2 میلیارد خودرو می‎رسد که این وسایل  سالانه مقدار زیادی گاز گلخانه‎ای دی‎اکسیدکربن وارد جو می‎کند. همچنین طبق پیش‎بینی‎های بازار تا سال 2021 بازار کاتالیست‎های کنترل انتشار این گازها به حدود 14 میلیارد دلار خواهد رسید که سرمایه‎گذاری در این حوزه می‎تواند برای سرمایه‎گذاران جذاب باشد.
شرکت Drywash که شرکتی بریتانیایی بر پایه فناوری نانو است محصولی نانویی برای کاهش حدود 10 درصدی گاز خروجی اگزوز دی‎اکسیدکربن راه‎اندازی کرده است. محصول E3 Plus شرکت درای‎واش افزودنی سوخت نمی‎باشد بلکه از میله‎های کوچک سرامیکی ساخته شده است که در کف مخزن سوخت قرار می‎گیرند.

به گفته این شرکت این محصول برای موتور یا گارانتی وسیله مشکلی بوجود نمی‎آورد چرا که این محصول با آنها اتصالی ندارد و هیچ تغییری در خودرو ایجاد نمی‎کند. این میله‎ها برای مدت پنج سال توسط شرکت تضمین می‎شوند و نگهداری و تعمیر آن را مجانی انجام می‎دهند.
این میله‎های سرامیکی نانوذرات را جهت افزایش چگالی سوخت آزاد می‎کنند و در عین حال استانداردهای EN اروپا را برای سوخت حفظ می‎کنند. محصول E3 Plus با بازسازی مولکول‎های سوختی به حالت اولیه تصفیه شده خود باعث سوختن و تبخیر شدن سریعتر و همچنین باعث کاملتر و پاکیزه‎تر شدن فرایند احتراق می‎شوند.

این شرکت می‎افزاید که قیمت E3 Plus با توجه به نیازمندی‎ها و الزامات ناوگان متفاوت است ولی هزینه آن کم است و بازگشت سرمایه آن در 12 ماه می‎باشد. این شرکت اپراتورهای حمل و نقل جاده‎ای و به خصوص کسانی که سوخت خود را ذخیره می‎نمایند را مورد هدف قرار داده است.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

منبع مطلب
 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.