آشنایی پیشتازان تولید پارچه های پنبه ای ضد آب و لک

تا به امروز،کاربردهای صنعتی از پلاسما درمنسوجات به دلیل برخی موانع بسیار محدود بوده و تنها توسط تعدادی از صنایع برای کاربردهای خاص پذیرفته شده است و بنظر می‌رسد در آینده نزدیک کاربردهای گسترده‌تر این فناوری در صنعت مشاهده شود.
شرکت Avondale Mills در ایالت جورجیای آمریکا جزء اولین شرکت هایی بود که از فناوری پلاسما در تولید الیاف پنبه و پنبه/ پلی‌استر با خاصیت ضد آب و لک فعالیت کرد. این شرکت از دستگاه TexJet که توسط شرکت ApJet توسعه یافته است، استفاده می‎کند.
در سال 2004 آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس منجر به انعقاد همکاری مشترک توسعه فناوری به منظور تجاری‌سازی فرآیند تولید جدید بر پایه فناوری پلاسما با هدف آبگریز و ضد لک کردن الیاف پنبه شد. این فناوری در قالب دستگاه TexJet معرفی شده بود. شرکت ApJet به عنوان شرکت خصوصی در سال 2003 تاسیس شد (محققین آزمایشگاه ملی لوس‌الاموس و توسعه دهندگان فناوری پلاسما موسسان شرکت بوده‌اند).

شرکت ApJet اعلام کرد که قرارداد همکاری بین این شرکت و شرکت بزرگ تولیدکننده منسوجات پنبه در آمریکا منعقد شده است تا فناوری که پیش‌بینی می‌شود بتوان به وسیله آن، الیاف پنبه را مانند الیاف مصنوعی ضد آب و لک کرد در حالی که ظاهر و حالت الیاف با نمونه قدیمی آن مشابه باشد، تجاری کنند. فناوری مورد عرضه توسط شرکت ApJet توسط محققین در آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس توسعه یافته است .هدف بعدی این قرارداد توسعه فناوری برای به دست آوردن الیاف پنبه با خاصیت کندسوزی است که برای بدن مانند دیگر الیاف کندسوز، خطری نداشته باشد. الیاف کندسوز خطرناک برای بدن الیافی هستند که از مواد شیمیایی مضر مانند هالوژن‌ها یا نانومواد مانند نانورس استفاده میکنند که می‌تواند تاثیرات مخرب بر بدن انسان ایجاد کند.

 شرکت Morrison Textile Machinery در آمریکا حق امتیاز ساخت تجهیزات ApJet را خریداری کرده است شرکت، در حوزه ساخت تجهیزات مراحل نهایی صنعت نساجی فعالیت می‌کند. این شرکت افق بعدی خود را انجام فرآیند نهایی بر روی پارچه بدون استفاده از آب عنوان کرده است.

دستگاه TexJet با بکارگیری 8 الکترود با توان kw 10 برای هر کدام براساس فناوری پلاسما جریان سریع فشار اتمسفری (AtmosphericPressure Plasma Jet:APPJ) که توانایی بازیافت هلیوم استفاده شده در طول فرآیند را دارد، کار می‌کند. دستگاه TexJet از یک عملیات پایین دست که با اضافه کردن پیش‌سازها نه در داخل محفظه پلاسما بلکه در مرحله پس‌تابش استفاده می‌کند. به جای انجام واکنش‌های ابتدایی در داخل پلاسما، این واکنش‌ها در حضور اتم‌ها و مواد نیمه‌پایدار تولید شده توسط پلاسما و مواد اضافه‌شده در مرحله‌ی پس‌تابش انجام می‌شود. با توجه به شکل زیر، پارچه از محفظه پیش‌عملیات که رطوبت و هوای محبوس شده در داخل پارچه را خارج می‌کند، وارد می‌شود. این دستگاه قابلیت عملیات کردن پارچه را با سرعت 35 متر بر دقیقه دارد. پارچه می‌تواند در یک سو یا هر دو سو عملیات شود.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf 
واحد پلاسما دستگاه TexJet


تصویر زیر نمونه‌ی پارچه‌ی منحصر به فردی است که یک سوی آن آب‌دوست و سوی دیگر آن آب‌گریز است.

filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0
منبع مطلب
نانومحصول ایرانی؛ کیف و کوله‌پشتی با سطوح خارجی آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ کیف و کوله‌پشتی با سطوح خارجی آنتی‌باکتریال

شرکت آرکا فیدار انار یکی از تولیدکنندگان کیف و کوله‌پشتی در کشور اقدام به ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در محصولات خود کرده است که برای این کار از نانوذرات نقره استفاده می‌کند.