تصفیه آب با فناوری پلاسمای سرد

باتوجه به اهمیت بحث استریلیزاسیون آب در دنیای امروز واز طرفی شیوع عفونت‎ها ومقاوم شدن باکتری‎ها به درمان، یافتن روشی نوین، کارآمد و سریع‎تر از روش‎های معمول برای تصفیه آب بسیارمورد توجه است. دراین نوشتار روش استریل آب را بافناوری پلاسمای سرد شرح خواهیم داد.

یکی از موارد بسیار جدی در حوزه آب و پساب شیوع بیماری‎ها ناشی از مصرف آب ناسالم به دلیل فقدان و یا نامناسب بودن فرآیندهای میکروب‎زدایی و تصفیه آب آشامیدنی می‎باشد. روش‎های گوناگونی برای کاهش آلودگی عوامل میکروبی آب وجود دارد. از این جمله می توان به افزودن مواد شیمیایی، فیلتراسیون و استفاده از پرتو فرابنفش که هرکدام معایب زیادی را به همراه دارند، اشاره کرد. استفاده از کلر به عنوان یک ماده شیمیایی برای میکروب‎زدایی آب آشامیدنی، علیرغم اینکه مفید واقع می‎شود، دارای معایب و مضراتی نیز هست. به همین دلیل متخصصان ضمن توصیه روش‎های جایگزین کلرزنی، تاکید دارند که کلر باقیمانده در آب شهری، در نقطه مصرف و درست قبل از نوشیدن، از آب حذف شود.

وجود معایب در روش‎های بکار رفته برای کاهش آلودگی آب، نگاه فعالان این بخش از صنعت را به یک فناوری زیست سازگار و بدون خطر برای انسان سوق داده است که در این بین فناوری پلاسمای سرد در صدر این لیست قرار دارد. در اینجا به معرفی نقش این فناوری در رفع آلودگی آب و مقایسه تاثیر پلاسمای ناشی از تخلیه الکتریکی و روش های مرسوم میکروب‎زدایی آب می‎پردازیم.

 

تخلیه الکتریکی و ایجاد پلاسما در آب

در تخلیه الکتریکی در داخل آب به منظور استریلیزاسیون، عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلفی شرکت دارند.

 رادیکال های OH.:  وقتی مولکول های آب تحت فرآیند تخلیه الکتریکی قرار می‎گیرند، رادیکال‎های OH. و H. در فرآیندهای تجزیه و یونیزاسیون به وجود می‎آیند. رادیکال های OH. یکی از مهم‎ترین عوامل تاثیرگذار در فرآیند باکتری زدایی است، زیرا با قدرت بالای نفوذ به داخل غشاء باکتری می تواند با باکتری وارد واکنش شده و آن را از بین ببرد.

 

پرتو فرابنفش:  پلاسمای ایجاد شــده درون آب می تواند، منجر به تولید پرتو فرابنفش گردد. این پرتو، میکروارگانیسم‎ها را غیرفعال می‎نماید و باعث واکنش فتوشیمیایی می‎شود. از آنجا که پرتوی UV در دیواره سلول میکروارگانیسم ها نفوذ می‎کند، اسیدهای نوکلئیک و دیگر مواد سلولی عوامل بیماری زا به وسیله تابش آن، تحت تاثیر قرار می‎گیرند. در نتیجه، سلول‎هایی که در معرض این پرتو قرار گرفته‎اند، آسیب دیده و یا نابود می‎شوند.

 

موج شـوک:  موج شـوک یک اغتشاش پیش‎رونده است و هنگامی به وجود می‎آید، که یک موج در محیط سیال با سرعتی سریع‎تر از سرعت صوت حرکت کند. امواج شوک همانند یک موج عادی با خود انرژی حمل می کند و می تواند دریک محیط انتشار یابد. این انرژی می تواند تخریب دیواره سلولی و میکروارگانیسم‎ها را باعث شود.

 

 حـرارت:  بـر اثر تخلیه الکتریکی، حرارت بالای در اطراف پلاسما ایجاد می‎شــود. حرارت ایجاده شده، می‎تواند بسیاری از میکروارگانیسم‎ها را از بین ببرد. 

 

از آنجایی که انواع مختلف تخلیه‎های الکتریکی در آب، تمام سازوکارهای فیزیکی و شیمیایی مربوط به پلاسما را شامل می‎شوند، انتظار می‎رود که این فناوری قابلیت از بین بردن طیف وسیعی از میکروب‎ها نسبت به سایر روش‎های مرسوم میکروب‎زدایی آب را داشته باشند. پلاسما ناشی از تخلیه الکتریکی را بسته به نوع طراحی و منبع می توان به تخلیه الکتریکی قوس الکتریکی (تخلیه الکتریکی گرم با انرژی بالا )، تخلیه الکتریکی کرونا (تخلیه الکتریکی بدون گرما با انرژی کم) و تخلیه الکتریکی جرقه ای (تخلیه الکتریکی با خصوصیات بین قوس الکتریکی و کرونا ) تقسیم بندی کرد. تحقیقات اولیه نشان می دهند که پلاسمای قوس الکتریکی پالسی، مزایای بیشتری نسبت به روش‎های مشابه در از بین بردن میکروارگانیسم‎ها، جلبک‎ها، مواد آلی فرار، ترکیبات نیتروژنی زباله‎های شهری و برخی از مواد غیرآلی فراهم می‎کند.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

 

منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.