معرفی استارتاپ‎های پیشرو در فناوری باتری لیتیم-یون

طبق گزارشات تا سال 2020 میزان تولید باتری‎های لیتیم-یون در 4 کشور چین، آمریکا، کره و لهستان متمرکز خواهد شد. اگر بخواهیم برای ارتقای فناوری باتری‎های لیتیم-یون هزینه کنیم، عمده توجهات بایستی به دو زمینه اصلی باشد: 1- تعداد چرخه‎های شارژ-دشارژ 2- افزایش دانسیته انرژی.

زمانیکه اولین مطالب درباره باتری‎های لیتیم-یون منتشر شدند، شرکت‎های بسیار کمی در این حیطه فعالیت می‎کردند. یکی از این شرکت‎ها، شرکت Dyson بود که بر روی باتری‎های حالت جامد فعالیت می‎کرد. استارتاپ دیگری که در عرصه باتری حالت جامد فعالیت می‎کند، شرکت Seeo است که این باتری‎ها را بر پایه الکترولیت پلیمری نانوساختار ارتقا می دهد. هر دوی این شرکت‎ها نتایج نویدبخشی را برای باتری‎های لیتیم-یون ارائه داده‎اند. در مطلب زیر تعدادی از شرکت‎های پیشرو در عرصه تحقیقات باتری‎های لیتیم-یون توضیح داده شده‎اند.

1- Boston Power: بزرگترین شرکت استارتاپ تولید باتری‎های لیتیم-یون که تاکنون توانسته 370 میلیون دلار برای ارتقای نسل جدید باتری‎های لیتیم-یون سرمایه جذب کند و باتری‎های آن تا 10 سال طول عمر دارند. این شرکت در کشور چین ایستگاه‎های شارژ وسایل الکتریکی را می‎سازد.

پیش‎بینی می‎شود که کشور چین نقش کلیدی را در تولید باتری‎های لیتیم-یون تا سال 2020 با افزایش ظرفیت 521% بین سال‎های 2016 تا 2020 ایفا کند.

2- Nexeon: شرکت استارتاپ انگلیسی Nexeon تاکنون با جذب سرمایه 108 میلیون دلاری سعی در ارتقای فناوری منحصر به فرد آند سیلیکون دارد که از نانوذرات استفاده می‎کند. با استفاده از این فناوری می‎توان ظرفیت باتری را 30 تا 40 درصد افزایش داد. در حال حاضر این تکنولوژی در سطح پایلوت توسعه یافته و ازطریق ژاپن در آسیا گسترش پیدا کرده است.

3- Store Dot: این  شرکت تاکنون توانسته با جذب سرمایه 66 میلیون دلاری و با استفاده از فناوری Quantum dot باتری‎هایی را بسازد که 100 مرتبه سریع‎تر شارژ می‎شوند.

4- Enevate: این شرکت در سال 2006 آغاز به کار کرده و تاکنون با جذب سرمایه 60 میلیون دلاری سعی در ارتقای فناوری آندهای سیلکونی دارد. با استفاده از این باتری‎ها، میزان سرعت شارژ تا 4 برابر افزایش می‎یاید. در حال حاضر این شرکت در حال مکالمه با شرکت‎های تأمین‎کننده تجهیزات موبایل است تا بتواند از این باتری‎ها در خطوط تولید استفاده کند.

5- Amprius: این شرکت در سال 2014 توانست با جذب سرمابه 55 میلیون دلاری تحقیقاتی را در عرصه آندهای نانوسیم سیلیکون انجام دهد. طبق ادعای این شرکت، آنها توانسته‎اند پرانرژی‎ترین باتری‎های موجود در بازار را بسازند که 15 تا 30% انرژی بیشتری در واحد جرم و حجم در مقایسه با باتری‎های موجود در بازار دارد.

6- Solid Energy: این شرکت بر روی آندهای فلزی فوق نازک که می‎توانند دانسیته انرژی باتری‎های لیتیوم-یون را دو برابر کنند، فعالیت می‎کند. این شرکت تاکنون توانسته 5/20 میلیون دلار سرمایه برای این تحقیقات جذب کند.

7- Acta Cell: این شرکت در سال 2007 در ایالت تگزاس آغاز به کار کرد و با جذب سرمایه 8/9 میلیون دلاری تحقیقات گسترده‎ای را برای ارتقای کاتدهای حاوی منیزیم و آندهای متشکل از آلیاژهای نانوکامپوزیتی انجام داد.

8- Cadenza: این شرکت توانسته با جذب سرمایه 5 میلیون دلاری روش جدیدی را برای تهیه بسته‎های باتری ابداع کند که قیمت کمتر و دانسیته دوبرابر قابلیت کنترل انرژی را به همراه دارد.

9- Ionic Material: این شرکت در سال 2011 و با جذب سرمایه 29/4 میلیون دلاری افدام به تولید الکترولیت‎های جدید پلیمری نمود و باتری حالت جامد را ساخت. در گام های بعدی قرار است که تولید انبوه این باتریها انجام گیرد.

10- Prieto Battery: این شرکت توانسته با جذب سرمایه 5/2 میلیون دلاری تحقیقات گسترده‎ای را بر فناوری باتری‎های لیتیم-یون 3 بعدی انجام دهد که سریع‎تر شارژ شده و طول عمر بیشتری دارند. این باتری‎ها از هیچ الکترولیت مایعی استفاده نمی‎کنند.

11- Quantum Scape: این شرکت توانسته با جذب سرمایه هنگفتی از شرکت‎هایی همچون فولکس واگن با هدف ارتقای باتری‎های حالت جامد که می‎توانند محدوده عملکرد خودروهای الکتریکی حاوی باتری‎های رایج را 3 برابر کنند فعالیت می‎کند.  

12- Oxis Energy: این شرکت در سال 2004 با سرمایه هنگفتی در انگلیس آغاز به کار کرد و نوع جدیدی از باتری‎های لیتیم-سولفور را معرفی کرد. با استفاده از این فناوری می توان باتری را تعبیه کرد که ایمن‎تر و سبک‎تر بوده و انرژی 5 برابر بیشتر از باتری‎های لیتیم-یون را تأمین می‎کند.

13- OneD Material: تکنولوژی بکاررفته در محصولات این شرکت آند سیلیکون-گرافیتی است که بازده باتری‎های لیتیم-یون را بهبود می‎دهد.

میزان استفاده از باتری‎های لیتیم-یون به طور شگرفی در حال افزایش است که در این روند، کاهش قیمت باتری قابل پیش‎بینی است؛ بطوری‎که در طی 5 سال اخیر با 70% افت قیمت مواجه شده است.

 

filereader.php?p1=main_cee631121c2ec9232