سرمایه‌گذاری روی تولید صنعتی ساختارهایی شبیه گرافن

شرکت آیسکترون (AIXTRON) سرمایه‌گذاری جدیدی را روی فناوری تولید لایه نازک از جنس نیترید بور و دی‌کالگوناید فلزات انتقالی کرده است. این ساختارهای گرافن مانند، دارای کاربردهای متعددی در صنعت هستند.
گرافن دارای پتانسیل‌های کاربردی متعددی است برای مثال می‌توان از آن در تولید نمایشگرها و ترانزیستورها استفاده کرد. اخیرا محققان به دنبال ساخت لایه‌های دو بعدی نازک از مواد مختلف هستند، آنها قصد دارند تا از دی‌کالگوناید فلزات انتقالی ساختاری شبیه گرافن ایجاد کنند. شرکت آیسکترون (AIXTRON) یکی از تولیدکنندگان نیمه‌هادی در جهان است. این شرکت اخیرا روی سیستم‌های لایه‌نشانی برای تولید گرافن و ترکیبات دو بعدی دیگر سرمایه‌گذاری کرده است.
شرکت آیسکترون در 7 پروژه تحقیقاتی اروپایی شرکت دارد تا بتواند تحقیقات انجام شده در این حوزه را به سوی تجاری‌شدن پیش ببرد. کن تو از مدیران این شرکت می‌گوید: آیسکترون در پروژه "پرچم‌داری گرافن" که توسط اتحادیه اروپا تعریف شده، نقش مهمی ایفا می‌کند. در این پروژه تلاش می‌شود تا گرافن را در حوزه‌های مختلف از مخابرات و نمایشگرها گرفته تا حسگر و ذخیره‌سازی اطلاعات مورد استفاده قرار دهند. ما از دانش فنی خود در پروژه گرافول استفاده می‌کنیم تا در نهایت به تولید انبوه گرافن ویفری و گرافن‌ فویلی کمک کنیم. در پروژه MEM4WIN ما قصد داریم تا از فناوری لایه‌نشانی برای بهبود حجم تولید گرافن استفاده کرده و همچنین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پنجره‌های هوشمند را تولید کنیم.
مایکل هوکر از مدیران این شرکت می‌گوید: ما در حال توسعه زمینه کار خود هستیم. در حال حاضر علاوه بر گرافن، روی تولید ترکیبات تک لایه از جنس نیترید بور و دی‌کالگوناید نیز کار می‌کنیم. دی‌کالگوناید و نیترید بور نسخه معدنی ساختارهای گرافن مانند هستند. در پروژه MoWSeS ما از توانمندی‌های فنی خود در زمینه لایه‌نشانی مواد پیچیده استفاده کرده تا این مواد دو بعدی را به نحوی سنتز کنیم که برای استفاده در حوزه میکروالکترونیک، نظیر تولید ترانزیستور و حافظه، مناسب باشند.
مارتین گودزر از مدیران این شرکت می‌گوید: ما در حال وارد شدن به فصل جدیدی از توسعه مواد هستیم، باید پتانسیل‌های این مواد را شناسایی کرده و کاربرد آنها را در حوزه‌ها و بازارهای مختلف گسترش دهیم. در حال حاضر ما جایگاه خوبی را در این حوزه داریم. مزیت و رقابت‌پذیری شرکت ما در این است که توانسته موادی با کیفیت بالا ارائه کند، موادی که دارای کاربردهای متعددی در صنایع هستند. من از این که فناوری ما توانسته در پروژه‌های اتحادیه اروپا نقش مهمی ایفا کند، خوشحالیم.