نشست تخصصی معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت لوازم خانگی برگزار شد

نشست تخصصی معرفی نانو فناوری های قابل استفاده در صنایع لوازم خانگی صبح روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۹۶ در محل ستاد فناوری های نانو با همکاری انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برگزار شد. این جلسه با حضور ۱۲ شرکت معتبر و نام آشنا در لوازم خانگی و با هدف ایجاد ارتباط سازنده میان شرکت‌های صنایع لوازم خانگی و شرکت‌های با محصولات نانویی آغاز به کار کرد.

نشست تخصصی معرفی نانو فناوری های قابل استفاده در صنایع لوازم خانگی صبح روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۹۶ در محل ستاد فناوری های نانو با همکاری انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برگزار شد. این جلسه با حضور ۱۲ شرکت معتبر و نام آشنا در لوازم خانگی و با هدف ایجاد ارتباط سازنده میان شرکت‌های صنایع لوازم خانگی و شرکت‌های با محصولات نانویی آغاز به کار کرد.

در ابتدای این برنامه، دکتر اسدی فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو، به معرفی و بررسی تاریخچه و شکل گیری ستاد پرداخت. وی ضمن ارائه گزارشی از تلاش های ایران و ستاد فناوری نانو در برنامه ده ساله اول توسعه ستاد نانو، اعلام کرد که هم اکنون و با توجه به قرار گرفتن در دومین سال از دوره ده ساله دوم توسعه، هدف اصلی ستاد، ایجاد ارتباط و امکان سرمایه گذاری بین بخش های مختلف فناوری نانو و صنایع متقاضی است.

 دکتر اسدی فرد همچنین تاکید کرد بسته های ویژه ستاد فناوری نانو برای صاحبان صنایع وجود دارندکه در حدود ۵۰ درصد هزینه های اولیه بخش تحقیقات را پوشش می دهند و همچنین باقی هزینه ها را در صورت به ثمر نرسیدن طرح باز هم تقبل می کنند. دکتر اسدی فرد، همین عامل را انگیزه و پشتوانه خوبی برای حضور صاحبان صنایع در بخش های همکاری با حوزه فناوری نانو دانست.

در ادامه، دکتر حبیب الله انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به نمایندگی از صاحبان صنایع این صنف، به حلقه مفقوده بین بخش صنعت و دانشگاه اشاره کرد و متذکر شد تا زمانی که یک هم افزایی بین بازار و صنایع و دانشگاه وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار داشت محصولات نانو فناورانه، در بازار ایران جای خود را باز کنند. او برپایی چنین جلساتی را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که بخش صنعت هم به باور لازم برای این مساله که تولیدات داخلی، کارایی مناسبی در مقابل محصولات وارداتی دارند برسد.


filereader.php?p1=main_c20ad4d76fe97759a


پس از این دو سخنرانی، مهندس نجیمی دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو به معرفی محصولا تجاری، شرکت­های فعال در حوزه نانو پرداخت. او خاطر نشان کرد ستاد نانوفناوری امیدوار است با ایجاد چالش های فناورانه که مبتنی بر نیازهای بخش صنعتی هستند به رشد و پیشرفت محصولات نانوفناورانه کمک قابل توجهی داشته باشد.

 فناوری­های اصلی معرفی شده در این بخش که بیشترین کاربرد را در تولیدات لوازم خانگی داشتند، عبارت بودند از فناوری پلاسمای سرد در صنعت لوازم خانگی (بهبود کیفیت چسبندگی، درزگیری و ضد آب کردن بردهای الکترونیکی)، پوشش های سخت و مقاوم (افزایش عمر قالب‌های صنعتی)، فناوری نانوکامپوزیت و پلیمر (مستربچ نانویی مقاوم به ضربه و گرانول آنتی باکتریال)، فیلترهای تصفیه آب و هوا، نانو افزودنی به رادیاتورها (به منظور افزایش انتقال حرارت آب) و نیز نانوپوشش­های فلزی برای خنک کردن سیال­ها (مورد استفاده در صنایع پکیج و رادیاتورهای آب گرم) از دیگر توضیحات این بخش برای فناوری­های نانویی بودند.

نماینده ستاد همچنین اعلام کرد که در آینده باید منتظر فناوری­های جدید در بخش سطوح چربی گریز، نانوباتری­ها و نانوکامپوزیت­های پلیمر آنتی استاتیک هادی در صنایع مربوط به لوازم خانگی بود. پتوهای عایق صوت که با استفاده از مواد آئروژل تولید می شوند به عنوان آخرین نمونه­های تولید شده نانوفناورانه در حوزه محصولات لوازم خانگی معرفی شدند.

پس از این بخش، نمایندگان شرکت­های سوین پلاسما، یارنیکان صالح، شیلر فرایند پارس، پارسا پلیمر شریف و پلاسما ایده آزما که در این جلسه حضور داشتند به معرفی محصولات و خدمات خود که با استفاده از فن آوری نانو تولید شده اند، پرداختند و کاربرد آن ها در لوازم خانگی را برای حضار شرح دادند. مسایلی که در این معرفی­ها برای صاحبان صنایع خانگی بیشتر حایز اهمیت بود، تفاوت­های محصولات جدید از لحاظ کارایی بالاتر، مقاومت در برابر خوردگی بیشتر، رنگ­های متفاوت در پوشش ها و نیز تکرار پذیری در آزمون های مختلف صنعتی به منظور راستی آزمایی برای کیفیت این محصولات بود.

مقایسه کیفیت و کارایی محصولات نانویی با نمونه های قبلی و یا مشابه خارجی و همچنین نحوه آشنایی مردم و بازار با این گونه از محصولات از جمله دیگر پرسش هایی بودند که در این نشست مطرح شدند.

برای مثال نماینده شرکت بوتان سوالاتی را در زمینه کمبود امکانات برای فرهنگ سازی و آشنایی  نهادهایی که قانونگذار بخش صنعت هستند با این محصولات نانوفناورانه مطرح کرد. وی همچنین  لزوم ورود ستاد نانو را به بخش اصلاح قوانین موسسات استاندارد مورد تاکید قرار داد. او با انتقاد از این نگاه که سطح استانداردهای ثبت شده در این موسسات با سطح استانداردهای اعلام شده برای محصولات نانوفناورانه جدید متفاوت است، اضافه کرد که همین تفاوت، سبب بی توجهی موسسات ذکر شده در صدور مجوز برای بخش صنعت و برای حمایت از این کالاهای جدید خواهند شد. نمایندگان ستاد فناوری ضمن لزوم حمایت بیشتر از صاحبان صنایع و نیز فرهنگ سازی و ترویج دانش نانو در سطح کلان از ایجاد بسترهای مناسب توسعه با استفاده از منابع خبر دادند.

از جمله شرکت­های معتبری که در این گردهمایی حضور پیدا کرده بودند می توان به پاکشوما، گلدیران، نیک کالا، کن، عالی نسب، انرژی، بوتان، استیل البرز، پدیده دنیای مدرن،دمنده، فیلور، پارسیران نوین اشاره کرد.

 این نشست نهایتا بعد از سه ساعت با بازدید از نمایشگاه دائمی محصولات و دستاوردهای فناوری نانو کشور به پایان رسید.