دسته بندی فناوری ها در مؤسسه ایننوگت

ایننوگت یک شبکه علمی و نوآوری باز جهانی برای سازمان‌های نوآور، دانشمندان، استارت‌آپ‌ها و متخصصین است. این مؤسسه یک بستر ساده و ایمن برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها، پروژه‌های تحقیق و توسعه، ارائه درخواست‌ راه‌حل‌های فناورانه و ارائه حق لیسانس برای پتنت فراهم می‏ کند. به‌منظور تسهیل دستیابی به اطلاعات فناوری‏ ها، درخواست‌های مختلف و سرعت در جستجوی اطلاعات کاربران، دسته‌بندی‌های مختلفی برای فناوری‌ها ارائه‌شده است. در این بخش، دسته‌بندی‌های بیان‌شده در سایت مؤسسه ایننوگت به‌طور کامل تشریح شده‌است.

1- دسته‌بندی فناوری‏ ها در ایننوگت

به‌منظور تسهیل دستیابی به اطلاعات فناوری‏ ها، درخواست‌های مختلف و سرعت در جستجوی اطلاعات کاربران، دسته‌بندی‌های مختلفی ارائه‌شده است. اما به‌طورکلی دو دسته اصلی در سایت ایننوگت وجود دارد که شامل "فناوری‏ های  پیشنهادی" و "فناوری‏ های درخواستی"  هستند.

 

1-1- فناوری‌های پیشنهادی

"فناوری‏ های پیشنهادی" دربرگیرنده مواردی است که محققان، دانشگاه‌ها، مخترعان و سایر افراد مرتبط آن‌ها را بهمنظور سرمایه‌گذاری پیشنهاد داده‌اند. فناوری‌های پیشنهادی به‌صورت رایگان توسط کاربر بر روی سایت قرار داده می‌شود. این فناوری‌ها در قالب 5 عنوان بارگذاری می‌شوند:

1.     پتنت‌ها برای دادن حق امتیاز: پتنت‌های ثبت‌شده و آماده برای ارائه حق امتیاز.

2.     فناوری‌ها و محصولات نوآورانه: محصولات و فناوری‌هایی صورت تجاری‌سازی شده

3.     دانش فنی

4.     فرصت سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها و برون‌سپاری‌ها: پیشنهاد سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها و برون‌سپاری‌ها.

5.     توانمندی و خدمات تحقیقاتی: پیشنهاد توانمندی و تجهیزات آزمایشگاهی.

 

1-2- فناوری‌های درخواستی

"فناوری‏ های درخواستی" در برگیرنده مواردی است که شرکت‌ها و افراد مختلف به‌عنوان تقاضای سازمان خود مطرح کرده ‏اند. این درخواست‌ها به‌صورت رایگان توسط کاربر بر روی سایت قرار داده می‌شود. این درخواست‌ها در قالب 6 عنوان مطرح می‌شوند:


1.     نوآوری‌های فنی خاص: دریافت پروپوزال در خصوص فناوری خاص موردنظر از طرف متخصصان، دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها، مخترعان و غیره.

2.     ایده‌ها و فناوری‌های تغییردهنده بازی (انقلابی): دریافت ایده‌ها، فناوری‌ها و کاربردهای جدید که قابلیت تغییر بازار و محصولات آینده رادارند.

3.     همکار برای کنسرسیوم: برقراری ارتباط با کمپانی‌ها، مراکز تحقیقاتی و مشاوران به‌منظور همکاری در تشکیل کنسرسیوم.

4.     محصولات و نوآوری‌های آماده عرضه به بازار: دریافت فناوری‌ها و محصولات آماده عرضه به بازار.

5.     خدمات تحقیقاتی: برقراری ارتباط با مراکز تعالی و آزمایشگاه‌ها.

6.     آمادگی جهت ارائه کمک‌های مالی، بودجه برای انجام تحقیقات و برنامه‌های سرمایه‌گذاری: دریافت پروپوزال نوآوری‌های جدید و پروژه‌ها و فناوری‌های استارت‌آپ‌ها، که با برنامه‌های بودجه‌ای، کمک‌های مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر آن‌ها متناسب است.

 

علاوه بر دسته‌بندی ارائه‌شده، دو نوع دسته‌بندی دیگر نیز برحسب "حوزه کاربرد فناوری" و "نوع  تقاضا" در ایننوگت وجود دارد که در ادامه بیان‌شده است.

 

2- دسته‌بندی فناوری‌ها برحسب حوزه

فناوری‏‏ های مختلف در سایت ایننوگت در 18 دسته اصلی برحسب حوزه کاربرد ارائه‌ شده است. این دسته‌ها عبارت‏ اند ‏از:

1.     فناوری‏‏ های- محصولات صنعتی: این بخش مشتمل بر مواردی همچون مواد و محصولات شیمیایی، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، موارد مرتبط با آلایندگی و بازیافت، اتوماسیون صنعتی و غیره است.

2.     فناوری‏های - تولیدات صنعتی، مواد و  فناوری‏های انتقال: این بخش مشتمل بر مواردی همچون فناوری مواد، تولید صنعتی، فناوری‌های ساخت‌وساز، بسته‌بندی، هدایت و غیره است.

3.     فناوری‏های صنعتی: این بخش مشتمل بر مواردی همچون فناوری‏های شیمیایی، تجهیزات و لوازم‌خانگی، فناوری‏های تولید پاک، فناوریهای مخصوص تولید چرم، مهندسی صوت و غیره است.

4.     فناوری‏های مرتبط با مشتری: این بخش مشتمل بر مواردی همچون محصولات مصرفی، مواد غذایی، نوشیدنی، محصولات تفریحی و خدماتی، اوقات فراغت و غیره است.

5.     فناوری‏های مرتبط با بازار انرژی: این بخش مشتمل بر مواردی همچون استفاده از انرژی، تولید انرژی،  انتقال و تبدیل انرژی و سایر موارد مرتبط باانرژی است.

6.     فناوری‏های محافظت از انسان و محیط‌زیست: این بخش مشتمل بر مواردی همچون مدیریت آب، محیط‌زیست، ایمنی، مدیریت مصرف و غیره است.

7.     فناوری‏های الکترونیکی: این بخش مشتمل بر مواردی همچون قطعات الکترونیکی، تجهیزات مرتبط با الکترونیک، تأمین نیرو و غیره است.

8.     فناوری‏های مرتبط با علم فیزیک و ماهیت: این بخش مشتمل بر مواردی همچون شیمی، فیزیک،  فناوری‏های تجزیه و غیره است.

9.     فناوری‏های الکترونیک، ارتباطات و فناوری اطلاعات

10.                        فناوری‏های انرژی

11.                        فناوری‏های بیولوژیک

12.                        فناوری‏های کشاورزی و دریایی

13.                        فناوری‏های مواد غذایی کشاورزی

14.                        فناوری‏های اندازه‌گیری و استاندارد

15.                        فناوری‏های ارتباطی

16.                        فناوری‏های مرتبط با کامپیوتر

17.                        فناوری‏های بیولوژی مولکولی

18.                        فناوری‏های بهداشتی و درمانی

 

3- دسته‌بندی فناوری‏های برحسب نوع  تقاضا

با توجه به نوع تقاضا، فناوری‏ های ارائه‌شده در ایننوگت به 5 دسته تفکیک  می‏ شوند. این دسته‌ها به‌صورت زیر طبقه‌بندی‌شده است. لازم به ذکر است در این بخش فناوری‏ های مختلفی که توسط مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و  محققان ابداع‌شده، معرفی  می‏شوند.

1.     محصولات و فناوری‏های نوآورانه

2.     پتنت‌های آماده برای ارائه حق لیسانس

3.     دانش فنی و تحقیقات

4.     فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها و برون‌سپاری‌ها

5.     توانمندی و خدمات تحقیقاتی

 

4- سؤالات پرتکرار

در هر مرحله از اقدامات کاربر، سؤالات متعددی که توسط کاربران پرسیده شده است، با پاسخ‌های مختصر و مفید بیان‌شده است. این بخش در نوار کناری فعالیت‌های کاربر به‌صورت مستمر وجود دارد. در این بخش سؤالات متناسب با بخشی است که فرد در آن قرار دارد. به‌عنوان نمونه در زمان ثبت پروپوزال توسط مخترع برای شرکت درخواست‌کننده، سوا لاتی همچون سطح انتشار اطلاعات اختراع، نحوه محافظت از اختراع در مقابل سرقت، نحوه بررسی پروپوزال، افراد درگیر در بررسی و ارزیابی پروپوزال، فعالیت‌های پس از انتخاب پروپوزال و موارد دیگری از این قبیل، به همراه پاسخ گنجانده‌شده است. برخی سؤالات و پاسخ‌ها به‌عنوان نمونه در این بخش بیان‌شده است.

 

v    آیا باید اطلاعات محرمانه اختراع خود را در پروپوزال فاش کنم؟ به‌هیچ‌عنوان اطلاعات محرمانه خود را که حقوق مالکیت فکری آن محافظت نشده است، فاش نشود.

v    چه کسی پروپوزال را بررسی می‌کند؟ کمپانی متقاضی به‌صورت مستقیم پروپوزال شمارا بررسی می‌کند.

v    چه زمان طول می‌کشد تا پاسخ داده شود؟ متوسط زمان پاسخ‌دهی 4 هفته است.

v    درصورتی‌که پروپوزال کاربر انتخاب شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ کمپانی متقاضی به‌صورت مستقیم با کاربر ارتباط برقرار می‌کند و در خصوص پروپوزال ارسالی کاربر و فرصت‌های همکاری با او  بحث می‌کند.

v    درصورتی‌که پروپوزال کاربر انتخاب نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ کمپانی متقاضی به کاربر بازخور می‌دهد و نتیجه را اعلام می‌کند.

v    چگونه می‌توان یک پروپوزال موفق نوشت؟ هیچ‌گاه اطلاعات محرمانه اختراع خود را که حقوق مالکیت فکری آن رعایت نشده است، فاش نکنید. در نوشتن پروپوزال بایستی پس از معرفی خود و سازمان مربوطه، مزایای استفاده از اختراع خود را بیان کنید. سپس اطلاعات مبتنی بر کاهش هزینه‌ها، افزایش سوددهی و افزایش بهره‌وری حاصل از استفاده از اختراع خود را شرح دهید. همچنین سه بخش اصلی پروپوزال که شامل اطلاعات مربوط به سطح توسعه فناوری، اطلاعات مربوط به تجاری‌سازی فناوری و اطلاعات مربوط به وضعیت حقوق مالکیت فکری اختراع است را به‌صورت کامل بیان کنید.

v    چگونه باید از دارایی فکری خود محافظت نمود؟ هرگز اطلاعات محرمانه نوآوری و یا هرگونه اطلاعات و راه‌حل‌های خود که به صورت قانونی از آن‌ها محافظت نشده را افشا نکنید. شما تنها بایستی اطلاعات غیرمحرمانه نوآوری خود را در بستر سایت بیان کنید. به منظور دستیابی به این سطح از امنیت، پس از ارسال پروپوزال شما به سازمان متقاضی فناوری، سازمان به صورت مستقیم با شما ارتباط برقرار می‌کند. مؤسسه ایننوگت پس از تأیید پروپوزال ارسالی توسط سازمان متقاضی، هیچ‌گونه مداخله‌ای در انجام قرارداد میان نوآور و متقاضی فناوری نخواهد داشت.


منبع مطلب مؤسسه ایننوگت
فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...