بخش دوم (المان قطب فناوری نانو)- سرمایه گذاری در زمینه دانشگاه ها و ارتباطات بین المللی

کشور آلمان یکی از کشورهای برتر در حوزه تحقیقات و شرکت های فناوری نانو می باشد. شش دلیلی که باعث این امر شده است در این تحلیل مورد بررسی قرار می گیرد.
1- سرمایه گذاری در زمینه دانشگاه ها و ارتباطات بین المللی

هدف دولت فدرال آلمان از طرح های نوآورانه علوم پیشرفته حصول به بازارهای آینده پیشرو است. از این روتوانسته اند با ایجاد محیط های تحقیقاتی منتج به محصولات باعث ایجاد 1،5 میلیون شغل جدید گردند. تا سال 2009 در مجموع 15 میلیارد یورو در بخش تحقیقات سرمایه گذاری شده است و در سال 2010 دولت و سرمایه گذاران خارجی این بودجه را به سه درصد از تولید ناخالص ملی افزایش دادند. طبق مطالعات صورت گرفته سرمایه گذاری شرکت ها در بخش تحقیق و توسعه 7 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است و کارکنان این بخش 3.5 درصد رشد داشته است. که همگی نشان دهنده برنامه افزایش تحقیق و توسعه در اقتصاد آلمان می باشد.

در بخش دانشگاهی حدود دو میلیون دانشجوی جوان تحصیل می کنند که 250 هزار نفر از آنها از کشورهای خارجی می باشند. تعداد 383 دانشگاه علوم پایه و تکنولوژی در کشور آلمان وجود دارد و علاوه بر آن 257 مرکز غیردانشگاهی که حدود 70 هزار محقق در آنها مشغول به کار است فعالیت دارند. از مهمترین مراکز غیر دانشگاهی می توان موسسه ماکس پلانک، هلمهولتز، لیبنیز و فرانهوفر را نام برد. تنها موسسه هلمهولتز 24 هزار محقق دارد که حدود 4500 نفر آن از کشورهای خارجی می باشند.

از سال 1998 تا کنون بودجه تخصیص یافته به فناوری نانو پنج برابر شده است و به موازات آن موسسات حمایتی رشد یافته است. در زمینه فناوری های نانو در دانشگاه ها دروس زیادی در دانشکده های فیزیک، شیمی، علوم مواد، مهندسی برق، علوم کامپیوتر و علوم مهندسی به این امر اختصاص یافته است. علاوه بر تحقیقاتی که در دانشگاه ها و مراکز علمی صورت می گیرد از روابط بین المللی نیز در این حوزه استفاده می شود. به عنوان مثال فناوری نانو آلمان به طور جدی در برنامه های تحقیقاتی اروپا شرکت می کند. اتحادیه اروپا بین سال های 2007 تا 2013 در مجموع بیش از 50 میلیارد یورو به تحقیقات علمی اختصاص داده است که سهم فناوری نانو 3.5 میلیارد یورو بوده است و در این بین بیشترین سهم را موسسات آلمانی به خود اختصاص دادند.

منبع مطلب