پوشش‎های نانوکامپوزیتی روی قالب‎های صنعت ریخته‎گری

محققان نانوپوشش جدیدی را تولید کردند که امکان استفاده از آن در قالب‎های صنعت ریخته‏گری فراهم است.
ابزار کار و قالب و برای تولید قطعات فلزی، بخصوص با فناوری HPDC ابزار بسیار پیچیده‎ای هستند که تحت فشارهای شدیدی قرار دارند. انواع تخریب‎ها در این قطعات رخ می‏دهد. از این روش‎های تخریب می‎توان به خستگی حرارتی، ترک خوردگی، سایش، تغییر شکل پلاستیک و غیره اشاره کرد. این مشکلات می‎توانند باعث توقف خط تولید شوند. 
یکی از موثرترین روش‎ها برای کاهش این مشکلات اصلاح ویژگی‎های سطحی از طریق پوشش‎هاست. پوشش‎های نانوکامپوزیتی مبتنی بر نیتریدها و کاربیدهای فلزهای واسطه سطح را در مقابل فرسایش، سایش، خوردگی و دیگر مکانیزم‎های مخرب، حفاظت کرده و به این ترتیب عمرکاری قطعه را افزایش می‎دهند. 
محققان در آزمایشگاه  NT ایتالیا نانوپوشش جدیدی را توسعه داده‎اند. این پوشش‎ها با فرآیند ARCPVD تولید می‎شوند. نام این پوشش‎ها AlSiTiN چند لایه و AlSiTiN gradient است. بررسی‎ها نشان داده است که این دو نانوکامپوزیت با داشتن خواص منحصر به فرد، برای استفاده در ابزارهای ماشین‎کاری بسیار مناسب هستند.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

روش پوشش‎دهی این ترکیبات شامل کاتدهای چرخشی‎ست که با استفاده از آن می‎توان پوشش‎های نانوساختار را بدست آورد. در موارد خاص، کاتد از ALSi و Ti ساخته شده است و نیتروژن به عنوان گاز فرآوری مورد استفاده قرار می گیرد. با تبخیر مواد حاصل از قوس الکتریکی، ترکیبات فلزی به شکل یون ایجاد شده و در ادامه با نیتروژن ترکیب شده و روی زیرلایه قرار می‎گیرند. دمای پوشش‎دهی در این حالت برابر 400 درجه سانتیگراد است.
پوشش‎های AlTiSiN مزایای بسیاری در مقایسه با پوشش‎های AlTiN دارند. با این وجود آزمایشات نشان داد نانوپوشش AlSiCrN برای هر دو نوع فولاد  (H11 و H13) گزینه مناسب‎تری است. دلایل این انتخاب عبارتند از : سختی بالا، خواص چسبندگی خوب، ضریب اصطکاک کم.
منبع مطلب
ثبت پتنت پوشش ضد خوردگی با بهره‌گیری از نانوپلاکت‌های گرافن

ثبت پتنت پوشش ضد خوردگی با بهره‌گیری از نانوپلاکت‌های گرافن

پوشش ضد خوردگی شرکت اپلاید گرافن متریالز، پتنت انگلستان را دریافت کرد.