استفاده از نانو فناوری برای جلوگیری از خوردگی فولاد

روش های معمولی پوشش فولاد تنها برای جلوگیری از زنگ زدگی موثر هستند. استفاده از نانومواد مختلف روی سطوح فولاد می‌تواند باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی فولاد شود.
گروهی از محققان موسسه دریایی “کرالا” تلاش می کنند تا با خوردگی در فولادهای ساخت قایق‌های ماهیگیری مبارزه کنند. خوردگی فولاد یکی از دلایل اصلی نگرانی برای بخش ماهیگیری "کرالا" است که در آن کشتی های فولادی تقریبا جایگزین کشتی‌های چوبی شده اند. تهدید خوردگی در مورد نقاط اتصال جوشکاری شده و بدنه یک کشتی بیشتر است. عدم دسترسی به فولاد با کیفیت خوب ( فولاد درجهB استاندارد BIS 2062) که برای ساخت قایق استفاده می‌شود، برای سازندگان قایق مشکل ایجاد کرده است.
دانشمندان مرکز مؤسسه فناوری شیلات کوچی (CIFT) ، استفاده از نانومواد مختلف مانند نانو اکسید آهن، نانو اکسید روی، نانو اکسید سریم و نانو اکسید تیتانیوم روی سطوح فولاد را تحت شرایط آزمایشگاهی با موفقیت مورد آزمایش قرار دادند. به گفته دکتر "رحیشانکار"، مدیر موسسه، این نانومواد دارای مساحت سطح بالایی هستند که باعث افزایش چسبندگی به زیرلایه می‌شود. به گفته دکتر "محمد اشرف"، که برنامه تحقیقاتی را در مرکز مؤسسه فناوری شیلات رهبری کرد، قایق ساخته شده با فولادی که با مخلوط اکسیدهای نانو چندین فلز پوشش داده شد و در آزمایشگاه ارزیابی شد، حدود 40 درصد حفاظت در برابر خوردگی را در محیط دریایی نشان داد.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

روش های مرسوم پوشش مواد فولادی با سرامیک، پلیمر و آبکاری الکتریکی تنها در حد محدودی موثر هستند. معمولا در روش های حفاظت در برابر خوردگی بر روی فولاد از پوشش‌هایی مبتنی بر مواد آلی و یا غیر آلی استفاده می شود. محققان خاطرنشان کردند که معایب اصلی این پوشش ها، چسبندگی ضعیف، نقایص پوشش زیاد، مقاومت ضعیف در برابر خراش، شفافیت نوری، انعطاف پذیری پایین پوشش و آسیب پذیری نسبت به سایش است.
لازم به ذکر است که پوشش های نانومواد شامل پلیمر که به تازگی معرفی شده اند، چالش های مخصوص به خود را دارند، آنها تمایل دارند حفره ها و منافذی ایجاد کنند، که می تواند منجر به نفوذ عوامل خوردگی به زمینه و به دنبال آن خوردگی شود.

منبع مطلب
ثبت پتنت پوشش ضد خوردگی با بهره‌گیری از نانوپلاکت‌های گرافن

ثبت پتنت پوشش ضد خوردگی با بهره‌گیری از نانوپلاکت‌های گرافن

پوشش ضد خوردگی شرکت اپلاید گرافن متریالز، پتنت انگلستان را دریافت کرد.