با پیشرفت فناوری امکان تولید مواد با ابعاد میکروسکوپی فراهم شده است. در حال حاضر فناوری نانو بالغ شده است و دانشمندان به دنبال راه‎های جدیدی برای توسعه آن در زمینه‎های مختلف هستند.
با پیشرفت فناوری امکان تولید مواد با ابعاد میکروسکوپی فراهم شده است. در حال حاضر فناوری نانو بالغ شده است و دانشمندان به دنبال راه‎های جدیدی برای توسعه آن در زمینه‎های مختلف هستند. نانوفناوری در حال حرکت رو به جلو هست. برخی از روندهای جدیدی که در آینده با استفاده از فناوری نانو قابل مشاهده است عبارتند از:
مواد و روش‎های جدید تولید
فناوری نانو کاربردهای گسترده‎ای در ساخت و تولید داشته است. تقاضای بالاتر برای محصولات نانو نیاز به نانومواد جدید را ایجاد کرده است. نانولوله‎های کربنی، دندریمرها، نقاط کوانتومی و نانوبلورها، نانورشته‎های نقره و نانوذرات، ذرات ریز و بسیار ریز، نانوذرات اکسید تیتانیوم و فولرین برخی از مواد جدید هستند که اخیرا شناسایی یا تولید شده‎اند. 
ساخت در مقیاس نانو نیز شامل تولید قطعات نانومتری و یا تولید قطعات با استفاده از مواد نانومتری زمینه بسیار جالبی است. حافظه‎ها، نانوذرات سیلیکا، نانولوله‎های کربنی پوشش‎داده شده با الماس و سیار این نانوذرات توسط تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‎گیرد. روش‎هایی مانند پرینت شوک لیزر که اشکال فلزی نانومتری تولید می‎کند نیز توسعه داده شده است. در میان تمامی صنایع، صنعت ساخت بیشترین سود را از به‎کارگیری فناوری نانو خواهد داشت.

filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8

نانوروبات
هرچند این مورد هنوز وجود ندارد، اما در آینده نزدیک به حقیقت خواهد پیوست. یکی از کاربردهای این تجهیزات در زمینه پزشکی است. شناسایی و درمان بیماری با استفاده از تزریق این نانوربات‎ها به خون و کنترل آن‎ها امکان‎پذیر خواهد شد.
نانوفناوری در کشاورزی
نانوبیوفناوری، ترکیبی از فناوری نانو و بیو است و قابلیت ایجاد تغییرات اساسی در کشاورزی جهان دارد. با افزایش جمعیت، نیاز به مواد غذایی شامل میوه‎ها، سبزیجات و غیره را افزایش داده است. استفاده بیش از حد از زمین‎های کشاورزی باعث کاهش ترکیبات مغذی شده است. در این حوزه فناوری نانو کمک زیادی می‎کند. علاوه بر این آنالیز وجود ترکیبات مغذی در خاک و شناسایی بیماری گیاهان در مراحل آغازین نیز از دیگر کاربردهای فناوری نانو است.
فناوری نانو در ورزش
نانومواد مانند نانورشته‎های کربنی، نانوذرات تیتانیوم، نیکل و ... برای لباس‎ها و تجهیزات ورزشی استفاده می‎شود که کارایی لباس‎ها را افزایش داده و راحت‎تر هستند. مثالی از این موارد دوچرخه‎های شرکت BMC سوئیس است که از نانولوله‎ها برای بدنه دوچرخه استفاده می‎کنند. استحکام این بدنه 400 برابر بالاتر از بدنه فولادی است.

منبع مطلب
فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزهٔ انرژی مبتنی بر فناوری‌نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) با هدف ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آنها به پروژه‌هایی موفق، فراخوان سرمایه‌گذا...