تصویر برداری از نانوذرات منفرد با استفاده از لیزر با شدت بالا

در یک کار تحقیقاتی مشترک، دانشمندان موسسه اپتیک غیرخطی و دانشگاه فناوری برلین برای اولین بار با استفاده از لیزر با شدت بالا از نانوذرات منفرد تصویر برداری کردند.
در یک کار تحقیقاتی مشترک، دانشمندان موسسه اپتیک غیرخطی و دانشگاه فناوری برلین برای اولین بار با استفاده از لیزر با شدت بالا از نانوذرات منفرد تصویر برداری کردند. پیش از این آنالیز ساختاری اجسام بسیار کوچک با استفاده از پراش با استفاده از XUV و لیزرهای الکترون آزاد X-ray انجام شده بود.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

سرپرست این گروه تحقیقاتی، دکتر  Daniela Rupp است که پروژه را در دانشگاه برلین آغاز کرده است. نتایج تحقیقات این گروه برای مشخصه‎یابی دقیق خواص شیمیایی، نوری و ساختاری نانوذرات منفرد قابل استفاده است. این نتایج در مجله Nature Communications چاپ شده است. در این تحقیق، محققان از انبساط گاز هلیم از طریق یک نازل که تا دمای بسیار پایینی سرد شده است، استفاده می‎کنند. گاز هلیم به حالت سوپرسیال تبدیل شده و باریکه‎ای از نانوقطرات منفرد تشکیل می‎دهد.
در ادامه پالس بسیار کوتاهی از XUV به سمت این قطرات ارسال شده و تصویر آن ضبط می‎شود. عامل موفقیت در ثبت تصویر، استفاده از پالس با شدت بالای XUV است که در آزمایشگاه لیزر MBI ساخته شده است. نتایج تحقیقات این گروه دسته جدیدی از روش آنالیز ساختار و خواص نوری ذرات کوچک را فراهم ساخته است. با این روش امکان تصویربرداری از ذرات بسیار کوچک منحصر به تجهیزات بسیار بزرگ نیست.

منبع مطلب