تنوع رنگی پوشش‎های PVD

تولید پوشش‎های PVD با رنگ‎های متنوع یکی از ویژگی‎های بارز این پوشش‎هاست که آن‎ها را برای هر سلیقه‎ و هدفی جذاب نموده است. در این گزارش به بررسی این ویژگی پرداخته می‎شود.
پوشش‎های PVD می‎توانند در طیف گسترده‎ای از رنگ‎ها تولید شوند. مواد هدف نیز می‎توانند بسیار متنوع باشند. از جمله این  فلزات  می‎توان به زیرکونیوم، تیتانیوم، کروم، آلیاژهای تیتانیوم-آلومینیوم و نایوبیوم اشاره کرد. 
در سیستم‌هایی با چندهدف متفاوت این امکان وجود دارد که پوشش‎های ترکیبی  از بیش از یک نوع فلز ایجاد شود. 
پوشش‌های سرامیکی برای افزایش سختی و ایجاد رنگ آینه‎ای برای لایه‌ها ساخته می‌شوند. آنچه موجب سختی این پوشش‎ها می‎شود تولید گازهای واکنشی در حین فرایند  لایه نشانی است. پراستفاده ترین گازهای واکنشی شامل نیتروژن، متان یا استیلن برای تولید لایه های نیترید فلزی، کاربید فلزی و نیتروکاربید فلزی هستند.
برخی مواقع گاز اکسیژن هم برای تولید اکسیدها، نیترواکسیدها و... نیز استفاده میشود. این نوع فلزات می‌توانند در رنگهای خاصی (بسته به نسبت گاز به فلز و نیز ساختار پوشش) تولید شوند. دمای فرایند می‌تواند بر ساختار و چگالی پوشش و در نتیجه بر رنگ نهایی آن موثر باشد. برای ایجاد یک رنگ خاص و منحصر بفرد میباست کلیه پارامترها، از جمله شار گاز، ولتاژ بایاس و دمای فرایند به طور دقیق کنترل شوند.
پارامترهای فرآیند برای هر ترکیب (رنگ) در دستورالعمل‎ها با مراحل مختلف فرآیند ذخیره می‎شوند. در طول فرایند، تمام پارامترهای مربوطه به طور مداوم تحت نظر یک سیستم کنترل اتوماتیک قرار می‎گیرند. با ذخیره پارامترهای مربوطه در دستورالعمل‎ها و کنترل و نظارت بر آن‎ها در طول فرایندها، امکان بازبینی بسیار عالی برای کیفیت پوشش وجود دارد.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636


 شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

شرکت شیرآلات البرز روز با پوشش نانوساختار تزئینی به روش PVD موفق به تولید شیرآلات ساختمانی شده است. این محصول نسبت به شیرآلات رایج، مقاومت به خوردگی و سختی بالایی دارد.