اعطای تاییدیه نانومقیاس به رنگ پودری الکترواستاتیک ضدخوردگی شرکت رنگین نانو نهال

رنگ پودری الکترواستاتیک نانویی ضدخوردگی دومین محصول شرکت رنگین نانو نهال است که به تازگی تاییدیه آزمایشی نانومقیاس را از واحد ارزیابی محصولات نانو دریافت کرده است.
خوردگی یک پدیده خود به خودی است که طی آن قطعات فلزی در برابر عوامل خورنده جوی و محیطی درگیر موضوعی به نام خوردگی و یا زنگ‎زدن می‎شوند. بدون شک یکی از مهمترین مسائل مبتلا به صنعت و زیرساخت‎های هر کشور، وجود مشکلات ناشی از خوردگی سازه‎های فلزی است. بررسی‎ها نشان می‎دهد هزینه‎ها و خسارات ناشی از خوردگی، حدود 4-2 درصد تولید ناخالص ملی است که با اعمال روش‎های مناسب می‎توان بخش عمده‎ای از این هزینه‎ها را کاهش داد.

ساده‌ترین راه مبارزه با خوردگی، اعمال یک لایه رنگ است. با استفاده ‌از رنگ‎ها به صورت آستر و رویه، می‌‌توان ارتباط فلزات را با محیط تا حدی کمتر کرد و در نتیجه از تاسیسات فلزی حفاظت نمود. یکی از آخرین پدیده‎های صنایع رنگ‎سازی، ساخت رنگ‎های الکترواستاتیک است که به میدان الکتریکی پاسخ می‌‌دهند و به ‌این ترتیب می‌توان از پراکندگی و تلف شدن رنگ جلوگیری نمود. رنگ‎های پودری الکترواستاتیک به‎عنوان پوشش نهایی تجهیزات و قطعات فلزی بکار می‎روند و پس از پاشش توسط تفنگ مخصوص، در کوره و در دمای 200-180 درجه سانتیگراد فرایند پخت یا شبکه‎ای شدن نهایی بر روی آنها انجام می‎شود.

"رنگ پودری الکترواستاتیک بر پایه پلی‎استر حاوی نانوذرات با خاصیت مقاومت در برابر خوردگی" دومین محصول شرکت "رنگین نانو نهال" است که به تازگی تاییدیه آزمایشی نانومقیاس را از "واحد ارزیابی محصولات نانو" دریافت کرده است.
آزمون سالت اسپری (مه نمکی یا پاشش نمک) ASTM B 117، یک استاندارد متداول برای ایجاد شرایطی از یک محیط خورنده‎یِ کنترل شده و تسریع شده است و از این طریق میزان حفاظت سطح موردنظر در برابر خوردگی مورد بررسی قرار می‎گیرد.
تاسیسات فلزی پوشش داده شده با رنگ‎های معمولی طبق این آزمون استاندارد، به طور نرمال بعد از 500 ساعت مواجه با پاشش نمک در دستگاه سالت اسپری، بیش از 5 درصد دچار خوردگی می‎شوند. این درحالی است که رنگ پودری الکترواستاتیک ضدخوردگی بهینه شده با نانوذرات شرکت رنگین نانو نهال، بعد از 500 ساعت پاشش نمک در دستگاه سالت اسپری، کمتر از 1 درصد دچار خوردگی می‎شود. به‎عبارت دیگر می‎توان گفت عمر قطعات فلزی پوشش داده شده با رنگ‎های پودری نانوساختار شرکت رنگین نانونهال، بیش از 5 برابر می‎تواند ارتقا پیدا کند.

این نوع از رنگ ضدخوردگی شرکت رنگین نانو نهال برای پوشش قطعات و تجهیزات فلزی (آهنی) مانند سقف‎های شیروانی، تابلوها و تیرهای چراغ برق، لوازم آشپزخانه که در معرض شست‎وشو هستند و کلیه‎ی قطعات فلزی که در معرض خوردگی می‎باشند، نظیر حصارها، گاردریل‎ها، مبلمان فلزی، تجهیزات اطراف استخرها و غیره قابل استفاده است.

دکتر مهدی رحمانی مدیر عامل شرکت رنگین نانو نهال اظهار داشت: "این محصول از لحاظ قیمتی اختلاف زیادی با رنگ‎های پودری معمولی ندارد و هزینه و اختلاف قیمت در هر متر مربع، کمتر از 500 تومان است. بنابراین رنگ پودری الکترواستاتیک ضدخوردگی شرکت رنگین نانو نهال به راحتی می‎تواند فراگیر شود و جایگزین مناسبی برای رنگ‎های پودری معمولی است چراکه این نوع رنگ، یک ارزش فنی بالا با اختلاف قیمت بسیار ناچیز ایجاد خواهد کرد."

بنابر گزارش‎های منتشر شده، آثار زنگ زدگی و تاول بعد از یک سال در تجهیزات آهنی شمال و جنوب کشور قابل رویت است. به عبارتی عمر مفید استراکچرهای فلزی گاها تنها یک سال است و پس از آن دچار استهلاک می‎شوند. این درحالی است که پوشش‎های نانوفناوری می‎توانند عمر مفید قطعات فلزی پوشش داده شده با رنگ‎های الکترواستاتیک ضدخوردگی را تا چندین برابر (بیش از 5 برابر) افزایش دهند.
رنگ پودری الکترواستاتیک ضدخوردگی شرکت رنگین نانو نهال با کد 96746، براساس آزمون استاندارد ISIRI 12098 توسط مرکز ارزیابی محصولات نانو مورد آزمایش قرار گرفته و تاییدیه آزمایشی نانومقیاس به مدت یک سال از تاریخ 08/08/1396 به این محصول اعطا گردید.
دکتر رحمانی افزود: "این محصول علاوه بر تاییدیه نانومقیاس و سایر آزمون‎های استاندارد، ثبت اختراع نیز شده و تاکنون در بازار کشورهای خارجی چین، باکو و گرجستان ورود پیدا کرده است. اهداف آتی رنگین نانو نهال بر این مبناست که این محصول را در بازار کشورهای عربی نیز وارد کند تا ضمن گسترش محصولات شرکت، به بهبود کیفیت قطعات، دستگاه‎ها و تجهیزات فلزی کمک شود."

filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8

filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0
منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.