در حال حاضر مسائل بسیاری فرا راه صنایع خودروسازی جهان وجود دارد و شرکتهای خودروسازی سعی دارند تا با به خدمت گرفتن فناوریهای نوینی چون پلاسما به رفع آنها بپردازند. قطعات خودرو دارای شکل ها, جنس ها و ویژگی های گوناگونی هستند. در طول تولید این قطعات، تولید کنندگان اغلب با موانع متعددی چون استحکام و سختی قطعات، چسبندگی و رنگ پذیری قطعات (به ویژه پلیمرها) و ... روبه رو می شوند.
شرکت Plasmatreat با توسعه نازل های پلاسمایی و تکنولوژی پلاسمایی به نام Plasma Openair برای اولین بار موفق به استفاده از این فناوری در مقیاس صنعتی در خط تولید گردید.
تمیزسازی بدنه چراغ جلو خودرو
شرکت Hella یکی از پیشگامان تامین کنندگان قطعات خودرو برای تکنولوژی روشنایی و محصولات الکترونیکی، اولین مشتری خرید سیستم پلاسمایی برای پردازش چراغ جلو خودرو بود. درچراغ جلو ماشین، چسبندگی لنزهای پلی کربنات با بدنه پلی پروپیلن از جمله مسایل مهم درآب بندی کردن چراغ خودرو می باشد. حتی کوچکترین نشت منجر به نفوذ رطوبت و درنهایت آسیب رساندن به لنز چراغ جلو می گردد که این موضوع به نوبه خود بر زاویه پرتو نور تاثیر می گذارد. شرکت Hella از فناوری پلاسما برای تمیزسازی شیارها در بدنه پلی پروپیلن و پیش از بکاربردن چسب سیلیکونی استفاده می کند. انجام این فرآیند منجر به افزایش انرژی سطح پلی پروپیلن و در نتیجه بهبود ویژگیهای چسبندگی اتصالات بعدی می گردد و آب بندی کامل این قطعات را تضمین می کند.
صفحه نمایش لمسی بدون حباب
تولید صفحه های لمسی یکی دیگر از نمونه های موفق آزمایش شده فناوری پلاسما می باشد. فضای بین پوشش شیشه ای و صفحه نمایش TFT باید کاملا بدون حباب ودارای ویژگی های چسبندگی خوبی باشد که این امر به یک سطح بسیار تمیز با انرژی سطحی فوق العاده بالا نیاز دارد. شرکت Ford از فناوری پلاسما درسیستم کنترل کنسول مرکزی در ماشین Lincoln MKZ بهره میگیرد. حبابهای ایجاد شده در پانل پلیکربنات که درساخت صفحه نمایش بکار برده میشود با پردازش پلاسمایی به طور کامل حذف میگردد.
عدم نیاز به ماسک گذاری
شرکت SMP Deutschland - سازنده قطعات خودرو- پنل ابزار اتومبیل Audi Q5 را بدون ماسک گذاری وتنها با استفاده از فناوری پلاسما برای دستیابی و خواص چسبندگی بهینه، پردازش می کند. این پانل ابزار از سه لایه متفاوت تشکیل شده است: ساختار فایبرگلاس، یک لایه فوم PUR و PVC .
بهره گیری از سیستم پلاسمایی مجهز به سه نازل چرخشی تحت کنترل ربات، پردازش دقیق هندسه های پیچیده، قابلیت پردازش ناحیه انتخابی، عدم نیاز به ماسک گذاری، اثر بخشی و اطمینان بالاتر در فرآیند تولید و کاهش قابل ملاحظه هزینه های عملیاتی را به دنبال خواهد داشت.
پردازش بدنه پلاستیکی خودرو نشان دهنده تنوع گسترده کاربردهای پوشش دهی پلاسمای اتمسفری درصنعت خودرو می باشد. در حال حاضر درساخت بدنه خودرو، مجموعههای منحصر بهفردی از پلاستیکهایی باکارایی بالا به جای ورقههای فولادی و یا آلومینیومی ساخته میشود تا وزن خود راحفظ کنند. قطعات پلاستیکی درساخت قسمتهایی مانند بالهای داخلی خودرو به کار برده میشود که فناوری پلاسما علاوه بر تمیزسازی این سطوح، رنگپذیری و اتصال بهینه این قطعات را ایجاد مینماید.
تقریبا هیچ محدودیتی برای تطبیق فناوری پلاسما که درحال حاضر توسط تمام تولید کنندگان معتبر مورد استفاده قرار میگیرد وجود ندارد. BMWi3 و Volkswagenبرای اتصال طولانی مدت بدنه باتریها و شرکت Ford برای لعاب مستقیم هر دو طرف اتومبیل و در محفظه موتور به منظور حصول اطمینان از آب بندی کامل آن از پلاسمای سرد بهره میبرند. فراسوی ایجاد اثرات سه گانه – تمیزسازی فوق العاده خوب، تخلیه استاتیک و فعالسازی ناحیه انتخابی- عوامل دیگری که موجب برتری بکارگیری فناوری پلاسما توسط کاربر می باشد عبارت است از: سرعت فرآیند و قابلیت اطمینان بالا، سازگاری با ربات، فرآیندی با قابلیت تولید مجدد و سازگاری با محیط زیست.