فناوری نانو از نگاه مردم (بخش دوم)

یکی از نکاتی که هنگام ورود یک فناوری جدید به جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، بازخورد مردم جامعه نسبت به فناوری و تصویر ذهنی آنها در خصوص فناوری جدید است. در موارد متعددی مشاهده شده است که بدون توجه به جایگاه یک فناوری یا محصول جدید نزد مردم و بازخورد آنها، محصول وارد بازار شده و در نتیجه از جایگاه مطلوبی در بازار برخوردار نبوده است. در این گزارش قسمت دوم، نظر عموم مردم جامعه در خصوص فناوری نانو بررسی میشود.
در راستای انتشار خبر پیشین در خصوص دیدگاه مردم نسبت به فناوری نانو، در این گزارش ادامه تحلیل و بررسی نظرات و دیدگاه‎های مردم مورد بررسی قرار میگیرد.

دستاوردهای دانشگاهی، به جای محصولات کاربردی

از دید مخاطبان نظرسنجی، دستاوردها و خروجی‌های فناوری نانو در ایران، تاکنون بیشتر جنبه تحقیقاتی و دانشگاهی داشته و کمتر به محصولات تجاری و قابل استفاده برای عموم تبدیل شده است. در این تحقیق و در پاسخ به این سوال که "عبارت فناوری نانو چه مفهومی را در ذهن شما ایجاد می‌کند؟"، گزینه فناوری پیشرفته و گزینه تحقیقات دانشگاهی و دستاوردهای علمی پاسخ‌های اول و دوم مخاطبان هستند و پس از آن گزینه کالای با کیفیت رتبه‌ سوم را در اختیار دارد. البته ممکن است که فناوری نانو در توسعه محصولات صنعتی موفق‌تر از محصولات مصرفی عمل کرده باشد، اما این موضوع از دید مردم پنهان بوده و مخاطبان عام فناوری با این گروه محصولات ارتباط و آشنایی کمتری دارند. 
 
filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

نقش و تاثیر فناوری نانو در زندگی انسان‌ها

به منظور مشخص شدن نقش و تاثیر فناوری نانو در زندگی انسان‌ها، نظر مخاطبان پرسیده شد و سپس تعریف دقیق فناوری نانو برای مخاطبان بیان شد و مجددا نظر آنها پرسیده شد. در ابتدا 87% از مخاطبان اعتقاد داشتند که فناوری نانو می‌تواند کیفیت زندگی انسان را بهبود می‌بخشد. اما پس از ارایه تعریف صحیح از این فناوری این درصد به 95% افزایش یافت.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636 

تاثیر فناوری نانو در بهبود وضعیت اقتصاد کشور

80% مخاطبان معتقدند که فناوری نانو تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت اقتصاد کشور دارد. 
 
filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

سطح پیشرفت فناوری نانو از نگاه مخاطبان

77% از مخاطبان با پیشرو بودن فناوری نانو موافق هستند و از دید مخاطبان، دانشگاههای کشور پیشرفت خوبی در فناوری نانو داشتهاند و از اینرو محصولات نانویی ساخت داخل با کیفیت خوبی تولید شده است. 

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9
منبع مطلب