توسعه فناوری‎های جدید در تولید کامپوزیت‎ها

مرکز فناوری Spirit استفاده از ابزار هوشمند در فرایند تولید و پخت اجزا و قطعات کامپوزیتی را توسعه داده است.
اخیرا گزارش شده که "مرکز فناوری سیستم‎های پیشرفته Spirit Aero " در Prestwick اسکاتلند، یک روش بهبود یافته را برای تولید قطعات کامپوزیتی توسعه داده است.

در این طرح صنعتی- تحقیقاتی، مرکز فناوری Spirit هم با دانشگاه Strathclyde و هم با "مرکز نوآوری سیستم‎های سنسور و تصویربرداری اسکاتلند (CENSIS)" همکاری می‎کند تا یک ابزار هوشمند را برای تولید و پخت اجزا و قطعات کامپوزیتی توسعه دهند. این فناوری جدید می‎تواند قطعات نیمه‎هادی را 40 درصد سریع‎تر و با نصف هزینه‎های قبلی تولید کند. این روش دامنه وسیعی از قطعات کامپوزیتی را در صنایع مختلف پشتیبانی می‎کند؛ از تیغه توربین‎های بادی گرفته تا نسل بعدی قطعات کامپوزیتی در هواپیماها.
استیو براون، مهندس ارشد مرکز Spirit اشاره داشت: "به جای پخت اجزا در دمای استاندارد برای ساعت‎ها در یک چرخه، ما هم اکنون می‎توانیم زمان چرخه را برای هماهنگی تک‎تک اجزای هندسی بهینه کنیم. اتوکلاوها در خطوط تولید به منزله‎ی یک مسیر مقاوم در فرایند محسوب می‎شوند که حذف آن باعث کاهش زمان چرخه تولید قطعات، کاهش هزینه‎های تولید و کاهش مصرف انرژی خواهد شد."

به طور معمول، کامپوزیت‎های با کارایی بالا عموما بر روی یک سطح مخصوصِ شکل داده شده و یا یک ابزار خاص، به‌صورت لایه‎ای قرار می‏گیرند و سپس به درون اتوکلاو منتقل می‎شوند. اتوکلاو محلی است که در آن ترکیبی از گرما و فشار، باعث تشدید سخت شدن و جامد شدن مواد می‎شود. اما در فناوری جدید Spirit ابزار جدیدی معرفی شده است که حالت برانگیخته و گرم دارد، شامل چندین زون است و قبلا در مورد آن گزارش شده که این ابزار می‎تواند نیاز به اتوکلاو را از بین ببرد. این وسیله می‎تواند فرایند پخت را از طریق نظارت بر روی زمان واقعی پروسه و بازخوردها در طی فرایند، کنترل کند.

مرکز CENSIS از طریق سرمایه‎گذاری و فراهم کردن تخصص مدیریت پروژه و مباحث مالی، همکاری با Spirit را حمایت می‎کند. در حالیکه دانشگاه Strathclyde پشتیبانی فنی از این پروژه را برعهده دارد و نرم‎افزارها و الگوریتم‎های کنترل را برای ایجاد یک ابزار هوشمند در این تکنولوژی، توسعه می‎دهد. این همکاری تا پایان سال 2018 ادامه خواهد یافت و در حال حاضر مرکز فناوری Spirit استفاده از این تکنولوژی را در تحقیقات و پروژه‎های تولیدی خود آغاز کرده است.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf
منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.