آیا پلاسمای سرد می تواند درکاهش استفاده از سموم کشاورزی برای تولید برنج موثر باشد؟

ترکیب غوطه ورسازی دانه های برنج در آب و قرارگیری درمعرض تابش پلاسما, به عنوان راهکار بسیارموثری برای از بین بردن خطرات تهدیدکننده سلامت انسان و محیط زیست با به حداقل رساندن استفاده از آفت کشهای شیمیایی شاخته شده است.
امروزه تامین غذای سالم, کافی و با کیفیت برای جمعیت در حال افزایش جهان در شرایطی که منابع در دسترس برای تولیدات کشاورزی روند کاهشی دارد, به عنوان چالشی مهم درمقابل بشریت قرار دارد. تولید پایدارمحصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی باحداقل تاثیرات مضر زیست محیطی و آسیب به اکوسیستم ها و تنوع زیستی, دغدغه جدی جامعه جهانی محسوب می شود. این دغدغه در حوزه محصولات استراتژیک نظیرگندم و برنج نمود بارزتری دارد.
برنج از قدیمی ترین گیاهان زراعی بوده و پس ازگندم بیشترین سطح زیر کشت اراضی کشاورزی جهان را به خود اختصاص داده است. این محصول غذای اصلی میلیون ها نفر درجهان بوده و نقش بارزی در تغذیه, درآمد واشتغال زایی مردم جهان دارد. برنج ماده غذایی اصلی بیش از نیمی از جمعیت دنیاست وحتی درکشور های اروپایی وآمریکایی شمالی برنج به عنوان یک ماده غذایی سالم مورد توجه قرار گرفته و مصرف آن درحال افزایش است.
طی سال‌های اخیر به منظور افزایش تولید و کیفیت این محصول، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی مورد توجه بسیاری از کشاورزان قرار گرفته است که محصولی در ظاهر سالم اما  ناسالم را در اختیار مشتریان قرار میدهد که رفع آن نیازمند برنامه های بلندمدت ولی فشرده و استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای مقابله با آفتهای گیاهان و محصولات کشاورزی است. مصرف بیش از حد استاندارد سموم و کود یکی از مشکلاتی است که درحوزه کشاورزی به روش سنتی وجود دارد؛ بطوریکه گاه سلامت محصولات را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش کیفیت این محصولات شده وهمچنین به تخریب بیشتر محیط زیست وآلودگی بیشتر منابع آب و خاک بدون تاثیر در کاهش آفات می انجامد که درنهایت با تغییر بافت خاک موجب کاهش بیشتر محصولات نیزمی گردد.
درراستای حل این مشکل جهانی, فناوری پلاسمای سرد میتواند بسیار مورد توجه قرارگیرد. از آنجایی که امروزه کاربردهای پلاسما در زمینه های مختلفی همچون پزشکی برای ضدعفونی کردن و درمان زخمها به اثبات رسیده است, جای نگرانی کمی درمورد آسیب رساندن به سلولها و بافتهای زنده وجود دارد. از این رو بهره گیری از آن درحوزه کشاورزی که بطور مستقیم با سلامت انسان و محیط زیست درارتباط میباشد, میتواند به عنوان عامل موثری درجهت بهبود کیفیت و افزایش تولید محصولات غذایی مورد توجه همگان قرارگیرد.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

یکی از آفتهایی که در از بین بردن محصولات برنج سهیم است, بیماری پوسیدگی طوقه, میباشد که جذب مواد از ریشه(Fusarium fujikuroi)ناشی ازنوعی قارچ,  (Bakanea) را مختل نموده و باعث میشود گیاه مواد غذایی را بجای خاک از آب جذب نماید که درنتیجه مواد غذایی مورد نیاز گیاه به آن نرسیده و پس از زرد شدن و پژمردگی, از بین میرود. دانشمندان آفت موثر دیگری بردانه های برنج را نیز بررسی کردندکه عفونت قارچی  بوجود می آید و منجر به پوسیدگی و مرگ بذرBurkholderia plantariiبوده و توسط عامل و نهال میشود. این دو بیماری تهدید بسیار جدی برای محصولات برنج درسراسر جهان بین 20 تا 50 درصد تلفاتBakanaeاست. برای مثال, تنها درکشور ژاپن بر اثر بیماری  در محصولات خود را گزارش کرده است و ایالات متحده آسیب وخسارت 40 درصدی را متحمل شده است.B. plantariiمحصولات آلوده به  بررسی نتایج بدست آمده از مطالعه دانه های برنج آسیب دیده که تحت عملیات پلاسمای سرد قرار گرفتند, رشد وبهبودقابل ملاحظه ای را نشان میدهد که میتواند ابزاری بالقوه ای برای حفاظت از محصولات برنج دربرابر آفتهایی از جمله قارچ ها و بیماریهای گیاهی ناشی از حشرات و انگل ها دراختیار قرار دهد. این تیم تحقیقاتی اثر تابش پلاسما را بر روی دانه B.plantarii  و همچنین Bakanaeهای برنج سالم, دانه های آلوده به بیماری مورد بررسی قرار دادند.
دانه ها اغلب در آب گرم 60 درجه و به مدت 10 دقیقه  به منظور از بین بردن انواع باکتری ها پیش از کشت در گلخانه ها قرار میگیرند. با این حال اگربرنج به اندازه کافی دردرون آب گرم قرار نگیرد و یا دمای آب به میزان مورد نیاز بالا نباشد, باکتری ها زنده می مانند و می توانند مانع از رشد دانه های برنج شوند.
این تیم تحقیقاتی درطول مطالعات خود به این موضوع پی برد که موثرترین راه برای کاهش میزان عفونت و بیماری دردانه های برنج, استفاده از آب گرم و پس از آن تابش پلاسما میباشد. در طی آزمایشهای انجام گرفته برروی دانه ها, هیچ اثری از آسیب دیدگی دردانه ها مشاهده نگردید و این دانه ها توانستند جوانه زده و رشد کنند. بنابراین دانه های برنجی که پیش از کشت تحت پردازش پلاسمایی قرار میگیرند, به دانه ای سالم و عاری از آفت تبدیل میشوند که درپایان محصولی سالم شامل هزاران دانه برنج بدست می آید. محققان نتایج مطالعات اخیر خود را درمجله آسیب شناسی گیاهی این طور منتشرکردند: " ترکیب غوطه ور سازی دانه های برنج در آب و قرارگیری در معرض تابش پلاسما, به عنوان راهکار بسیارموثری برای از بین بردن خطرات تهدیدکننده سلامت انسان و محیط زیست با به حداقل رساندن استفاده از آفت کشهای شیمیایی شاخته شده است."


منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.