نانو پوشش‎های نوین و مزایای آن‎ها در صنایع دریایی، جلوگیری از خوردگی و بسیاری زمینه‎های دیگر

محققان به تازگی سطوح دوگانه‎ای را با فناوری نانو توسعه داده‎اند که سطح را به‎طور هم‎زمان روغن‎گریز و آب‎گریز می‎کند.
اگر چند قطره آب را روی ماهیتابه تفلون جدید خود رها کنید، به‎طور قطع قطرات یک جا نمی‎مانند. ماهیتابه خیس نمی‎شود و قطرات شبیه پنکیک می‎شوند. اگر چند قطره روغن روی ماهیتابه بریزید می‎بینید روغن برخلاف آب بهتر روی سطح قرار می‎گیرد ضمن آنکه تاثیر کمی از خود روی سطح به‎جا می‎گذارد. محققان دانشگاه آلتو، مواد سطح جدیدی را توسعه داده‎اند که هنگام تماس با سطح، هم آب و هم روغن نمی‎توانند تاثیری از خود روی آن به‎جا بگذارند. از آن‎جایی که نیازی نیست که برای جلوگیری از خیس شدن سطح توسط هر ماده‎ای، مقداری هوا بین این سطح و ماده قرار بگیرد، بنابراین در مواجه با سطوح دیگر نیز به درستی عمل می‎کنند. 

محققان به تازگی سطوح دوگانه‎ای را با فناوری نانو توسعه داده‎اند که سطح را به‎طور هم‎زمان روغن‎گریز و آب‎گریز می‎کند. به گفته زولین تیان، محقق دارای مدرک فوق‎دکترا از دانشگاه Sun Yat-sen کشور چین، تعامل رقابتی بین سطوح روغنی و آب نقش اساسی در برنامه‎های کاربردی مختلف بازی می‎کند. این طراحی جدید می‎تواند در بسیاری موارد از خاصیت خود تمیزشوندگی گرفته تا خاصیت دفع آلودگی استفاده شود. 

سطوح دافع مایعات برای بسیاری صنایع نقش مهمی ایفا می‎کنند. به‎عنوان مثال، افزایش روغن‎گریزی زیر آب می‎تواند در جهت مبارزه با رسوبات، از جمله آلودگی‎های نفتی یا زیست محیطی (توسط ارگانیسم‎ها) مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر آب‎گریزی سطوحی که توسط روغن پوشانیده می‎شوند با کاهش رطوبت موثر کمک زیادی به کاهش خوردگی می‎کند. 

محققان دو معیار متفاوت برای طراحی این سطوح در نظر می‎گیرند. معیار پرشدن مایع و معیار ثابت ماندن حدفاصل ترکیب. معیارهای طراحی سطوح منجر به پایداری لایه های روغن گیرافتاده بدون هوا و آب  در بافت سطح می‎شود. این لایه‎های مایع قادر به دفع آب به هنگام غوطه‎وری در روغن و دفع روغن به‎هنگام غوطه وری در آب می‎باشند. 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636      filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820
منبع مطلب
 شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

شرکت شیرآلات البرز روز با پوشش نانوساختار تزئینی به روش PVD موفق به تولید شیرآلات ساختمانی شده است. این محصول نسبت به شیرآلات رایج، مقاومت به خوردگی و سختی بالایی دارد.