پدیده نانو در فرایند ترمیم استخوان

دانشمندان انستیتو علم و تکنولوژی بارسلونا نقش جریان الکتریکی تولیدی در استخوان جهت ترمیم آن را کشف کردند. این کشف می‎تواند در ترمیم استخوان و تولید بافت‎های بهبود ترمیم استخوان به متخصصان این حوزه کمک کند.
تحقیقات بررسی بازار مهندسی بافت نشان می‎دهد که بازار مواد وابسته به این صنعت از سال 2015 تا 2019 با رشد حدود 18 درصدی در سال مواجه خواهد شد و رقم بازار این مواد تا سال 2019 به مقدار یک میلیارد دلار خواهد رسید. درک و کشف چگونگی فرآیندهای بازسازی بافت یکی از عواملی است که باعث تولید کارآمدتر مواد در این حوزه می‎گردد.

محققان انستیتو علم و تکنولوژی بارسلونا دریافتند که استخوان بسیار فلکسوالکتریک است. آنها نقش احتمالی فلکسو الکتریکی را در بازسازی بافت استخوانی در اطراف میکروارگانیسم‎هایی که در استخوان به صورت روزانه رخ می‎دهند کشف کردند. پیش از این دانشمندان متوجه شدند که با ایجاد فشار استخوان انرژی الکتریکی تولید می‎کند و با تحریک باعث ترمیم و بازسازی آن صورت می‎گیرد. در اواخر دهه 50 این عامل به پدیده پیزوالکتریک جزء آلی استخوان که همان کلاژن است نسبت داده می‎شد. پژوهش‎های صورت گرفته بعد از آن زمان بر روی نمونه‎های بدون کلاژن نشان می‎داد که عوامل دیگری در این ترمیم نقش دارند. در پژوهش جدید نشان داده شده است که خاصیت فلکسوالکتریکی ترکیبات معدنی استخوان باعث این بازسازی می‎شود.

فلکسوالکتریکی ویژگی برخی از مواد است که باعث ایجاد یک ولتاژ کوچک با اعمال یک فشار غیریکنواخت می‎شود. این پاسخ بسیار موضعی است و با دور شدن از نقطه حداکثر استرس به سرعت کاهش می‎یابد. در ترک‎های ریز این عامل در لبه‎های نوک تیز و نوک ترک‎ها که یک مرکز اتمی کوچک است که می‎تواند حداکثر فشار را قبل از پارگی تحمل کند بوجود آید. نتیجه یک میدان فلکسوالکتریک با این بزرگی این است که بلافاصله در مجاورت ترک هر گونه اثر پیزوالکتریک کلاژن زمینه را خفه می‎کند.

با مطالعه شیوه‎های فشار در استخوان‎ها و مواد معدنی خالص استخوان (هیدروکسی آپاتیت) محققان توانسته‎اند مقدار دقیق این میدان الکتریکی را محاسبه کنند. این یافته‎ها نشان می‎دهد که این جریان فلکسوالکتریکی برای تاثیر در 50 میکرون نوک ترک به اندازه کافی برای حس آن جهت پاسخ سلول‎های استخوان برای بازسازی کافی می‎باشد.

علاوه بر این از آنجایی که سلول‎های تولید و سنتز بافت استخوانی جدید تقریبا در انتهای نقاط نوک تیز متصل می‎باشند  روشن است که توزیع سیگنال‎های جریان الکتریکی در نقطه مرکز آسیب مانند یک چراغ راهنما برای تلاش جهت بازسازی کامل استخوان می‎باشد.
این یافته‎ها نوید خوبی برای صنعت پروتز می‎باشد که می‎توان مواد جدیدی را تولید نمود که با تولید و تقویت اثر فلسوالکتریک می‎توان بازسازی بافت را کنترل و هدایت نمود و منجر به عملکرد و جذب بهتر پروتزها شود. با کشف این پدیده می‎توان شاهد رشد مواد بر پایه فناوری نانو در این حوزه بود.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820
منبع مطلب