فیلم‎های نازک رسانای نامرئی کشسان

یک تیم تحقیقاتی بین المللی، فیلم‎های نازک نامرئی رسانایی را توسعه داده‎اند که با استفاده از ترکیب خاص از مواد دارای قابلیت کشسانی، هدایت الکتریکی و انعطاف پذیری می‌‎باشند. این شبکه فلزی در دمای اتاق در فاز مایع قرار دارد.

در حال حاضر انواع بسیاری از فیلم‎های رسانا توسعه یافته اند. این مواد می‎توانند برای سیم‎کشی مدارها و یا ذخیره شارژ الکتریکی استفاده شوند. عمدتا رساناهای شفاف کاملا سفت و سخت هستند؛ چرا که کشش آن‎ها سبب آسیب و نیز از دست دادن قابلیت‎های الکتریکی این رساناها می‎شود. این محدودیت‎ها به طور قابل توجهی استفاده بالقوه این مواد را کاهش می‎دهد. استفاده از رساناهای شفاف برای کاربردهایی نظیر مواد پوشیدنی، بیوالکتریک و روباتیک با الهام از زیست‎شناسی نیاز به انعطاف‎پذیری بالایی دارد.

براساس نتایج مطالعات جدید در مجله Advanced Materials، یک تیم تحقیقاتی بین المللی، فیلم‎های نازک نامرئی رسانایی را توسعه داده‎اند که با استفاده از ترکیب خاص از مواد  دارای قابلیت کشسانی، هدایت الکتریکی و انعطاف پذیری می‌‎باشند. این مواد با استفاده از روش تولید لیزری توسعه داده شده و مهندسان را قادر به ایجاد یک شبکه فلزی از جنس آلیاژ گالیوم و اینیدیوم بر روی لایه‎ای نازک و همچنین بستر پلاستیکی کرده است. این شبکه فلزی در دمای اتاق در فاز مایع قرار دارد.

کارمل مجیدی، استاد دانشکده مهندسی مکانیک و مدیر آزمایشگاه مواد نرم افزاری در دانشگاه کارنگی ملون، به AZoNetwork گفت: "ما یک روش پردازش لیزری برای ایجاد مدارهای مایع فلز ناشناخته بر روی الاستومرهای نرم- به منظور تولید رساناهایی شفاف و قابل ارتجاع- ایجاد کردیم. اصولا لیزر به لحاظ صدمات حرارتی، مکانیکی و تغییر ویژگی‎های مواد نرم، ابزاری مناسب برای اینکار به‎شمار نمی‎آید؛ اما پالس‎های لیزری کوتاه، به ما اجازه انتخاب مایع فلزی از بستر الاستومری شفاف را دادند؛ این در حالی‎ست که قابلیت کشش مکانیکی و شفافیت نوری ماده نیز حفظ می‎شود. علاوه بر این، با پالس‎های لیزری کوتاه، توانستیم عرض سیم مایع فلزی را به چند میکرون محدود کنیم. از این‎رو، این نتایج نشان دهنده ظهور بخش نوینی در تحقیقات در حوزه پردازش لیزر برای مواد نرم است.
ما بخش‎های متعدد علمی را در تطابق با یکدیگر قرار دادیم تا بتوانیم چیزی را که تا پیش از این ناممکن بود ممکن کنیم و نتیجه آن توسعه رساناهای شفاف کشسان بود.
استفاده از این فناوری نوین در توسعه کلاس‎های جدید مدار، نمایشگرها و مواد اپتیکی بسیار نرم و کشسان و نیز استفاده از آن‎ها برای رساناهای شفاف سه‎بعدی، از جمله برنامه‎های آتی این تیم تحقیقاتی می‎باشد."

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

منبع مطلب
ثبت پتنت پوشش ضد خوردگی با بهره‌گیری از نانوپلاکت‌های گرافن

ثبت پتنت پوشش ضد خوردگی با بهره‌گیری از نانوپلاکت‌های گرافن

پوشش ضد خوردگی شرکت اپلاید گرافن متریالز، پتنت انگلستان را دریافت کرد.