ابداع روش جدیدی در پوشش‎دهی الکترود باتری لیتیم-سولفور که باعث بهبود کارایی باتری می‎شود.

محققان دانشگاه یِل (Yale) نوعی ماده پوششی فوق‎العاده نازک را ابداع کردند که که منجر به بهبود طول عمر و بازده باتری‎های لیتیم-سولفور شده که به عنوان نسلی نویدبخش در مبحث انرژی به حساب می‎آیند.

در مقاله‎ای که اخیراً به چاپ رسید، محققان نوعی غشای کامپوزیتی گرافن اکسید ابداع کردند که برای هر نوع کاتد سولفوری قابل استفاده است. طبق گفته محققان، کاتدهای سولفوری که با این ماده پوشش داده می‎شوند، توانایی شارژ و تخلیه برای بیش از 1000 سیکل را دارا هستند که باعث بهبود چرخه‎پذیری باتری شده‎است.

به گفته پروفسور هایلیانگ (Hailiang): " از این روش می‎توان برای هر نوع ماده الکترودی استفاده کرد و پایداری چرخه‎پذیری آن را افزایش داد. این غشای بهبودیافته، بسیار نازک و درخشان است و تأثیری بر اندازه و وزن باتری ندارد. استفاده از مواد جدید الکترودی هم برای قطب مثبت و هم برای قطب منفی، برای ارتقای نسل جدید باتری‎های با دانسیته انرژی بالا ضروری است. با توجه به اینکه باتری‎های لیتیم-یون دارای محدودیت‎هایی هستند، تلاش برای استفاده از باتری‎های لیتیم-سولفور رشد پیدا کرده‎است. سولفور بسیار سبک و فراوان است و ظرفیت تئوری بالایی دارد. اما به هرحال، باتری‎های لیتیم-سولفور از مشکل فقدان ظرفیت در طی سیکل‎ها رنج می‎برند.

گروه یِل با بررسی خواص ویژه مواد دوبعدی، این مشکل را حل کردند. آنها قدرت مکانیکی گرافن اکسید را با توانایی رشد شاخه‎ای تلفیق کردند تا بتوانند بر مهاجرت گونه‎های لیتیم پلی‎سولفید غلبه کنند. ماده حاصل، نوعی دوغاب ژل‎مانند بود که با ضخامت 100 نانومتر بر روی الکترود سولفور پوشش داده می‎شد.

تصویر چپ، ماده فوق‎العاده نازک را بر روی شیشه نشان می‎دهد که با پوشش‎دهی بر روی فویل مس حاصل شده‎است. تصویر راست نیز الکترود پوشش داده‎شده با ماده جدید را نشان می‎دهد.

 

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

منبع مطلب