تصفیه آب با استفاده از نانوکامپوزیت‎های جلبک دریایی

گروهی از محققان هندی با استفاده از جلبکی دریایی و بدون استفاده از مواد شیمیایی به نانوموادی بر پایه گرافن رسیده‌اند که برای پاک‌سازی فاضلاب سمی مؤثر واقع شده است.

عموماً، فرآیندهای فیلتراسیون مبتنی بر غشا برای پاک‌سازی فاضلاب‎های صنعتی استفاده می‎شوند اما معمولاً نمی‎توانند آلاینده‎هایی مانند فلزات سنگین را به‌طور کامل فیلتر کنند. به‎منظور حل این مشکل، فرآیندهایی که از کربن فعال، نانو لوله‎های کربنی یا گرافنی استفاده می‎کنند، به‌عنوان فرآیندهای مبتنی بر کربن توسعه می‎یابند و می‎توانند با جذب رنگ‎ها و فلزات سنگین، آن‌ها را از آب حذف کنند.

پژوهشگران مرکز تحقیقاتی نمک و مواد دریایی در باواناگر، به فرآیندی سبز با استفاده از جلبکی دریایی به‌عنوان ماده اولیه دست یافته‎اند. آن‌ها نانوکامپوزیت گرافن- سولفید آهن را از جلبکی دریایی و با روش پیرولیز تهیه کرده‎اند. این جلبک دریایی Ulva fasciata نام دارد و به وفور یافت می‎شود. جلبک دریایی به‌عنوان منبع کربن شناخته می‎شود. مطالعات قبلی نشان می‎دهد که این زیست‌توده را می‌توان به‎طور مستقیم برای جذب یون‎های مس و روی از آب استفاده کرد اما ظرفیت جذب آن نسبتاً کم است که این مشکل نیز با تولید صفحات کربنی نازک از جلبک دریایی در دمای بالا حل شده است. آن‌ها آهن را بر این صفحات گرافنی دوپ کردند. نانوکامپوزیت به دست آمده از جلبک دریایی، ظرفیت جذب بالایی را برای انواع رنگ‎ها (آنیونی و کاتیونی) و همچنین سرب و کروم از خود نشان داده است.

این نانوکامپوزیت می‎تواند در هشت سیکل متوالی، بدون تغییری محسوس در ظرفیت جذب آن، مورد استفاده قرار گیرد. این محصول می‎تواند رنگ‎های مختلط را نیز جذب کند. حداکثر میزان جذب آن در pH خنثی، 645 میلی‎گرم در گرم سرب به دست آمد که گفته می‎شود بیشترین مقدار گزارش شده در بین زیست‎توده‎های معادل است. بعلاوه این ماده می‎تواند کروم شش ظرفیتی که سمیت بالایی را دارد، از فاضلاب حذف کند. دکتر رامواتور مینا، رهبر این تیم تحقیقاتی عنوان کرده که "وجود غلظت بالای نمک، اثر ناچیزی بر خواص جذب نانوکامپوزیت داشت که می‎توان آن را کاندیدی مناسب برای پیش‌پاکسازی در فاضلاب‎های بسیار آلوده دانست."

این محصول بر کاغذهای صافی تجاری قرار داده شد و در حالت تصفیه پیوسته مورد آزمایش قرار گرفت که تنها بعد از 5 دقیقه پاک‌سازی توانست محلول سیاه رنگ و سمی را به آبی بی‎رنگ تبدیل کند. دکتر مینا خاطرنشان کرد " این نانوکامپوزیت می‎تواند در ترکیب با سایر فرآیندهای تصفیه مبتنی بر غشا مانند اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون استفاده شود و با این ترکیب می‎توان به‌صورت مؤثرتری فاضلاب صنعتی رنگ و نساجی را پاک‌سازی نمود."

شایان ذکر است که با توجه به اهمیت موضوع تصفیه آب در ایران، چندین شرکت داخلی در این زمینه فعالیت دارند. همچنین پروژه‎های پژوهشی بسیاری روی این موضوع مطرح می‎شود که می‌توانند از دستاورد این تیم در محصولات خود استفاده کنند. به‌عنوان مثال شرکت ایفا پژوهش با تولید غشاهای بومی جهت تصفیه آب می‎تواند با به‌کارگیری از این دستاورد در غشاهای خود، کارآیی محصول تولیدی‎اش را بالاتر ببرد.

filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8

filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0

 

منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.