ساخت باتری با الکترولیت جامد سرامیکی

محققان دانشگاه مریلند در آمریکا اقدامات جالبی را برای توسعه نسل آینده باتری‎ها انجام داده‎اند و توانستند باتری بسازند که با ایجاد مقاومت سطح بسیار ناچیز، منجر به افزایش انتقال بار و کارایی باتری خواهد شد.

وسایل الکتریکی باعث انقلابی در صنعت حمل و نقل شده‎اند و نیاز به باتری‎هایی با ایمنی و بازده بیشتر دارند. باتری‎ها قطعات الکتروشیمیایی هستند که انرژی را به فرم شیمیایی ذخیره کرده و به صورت الکتریکی آزاد می‎کنند. باتری‎های لیتیم-یون فعلی معایبی همچون پایداری شیمیایی ضعیف، آتشگیری و محدودیت ولتاژ و دانسیته انرژی دارند؛ اما محققان دانشگاه مریلند نوعی باتری سکه‎ای را ساختند که از نظر شیمیایی پایدار بوده، غیرقابل اشتعال است و در ولتاژهای بیشتری نسبت به باتری‎های فعلی کار می‎کنند. اینگونه باتری‎ها کاربردهای گسترده‎ای در وسایل الکتریکی و ذخیره انرژی داشته و همچنین در سنسورهای گازی نیز قابل استفاده هستند.

باتری‎های موجود در محصولات کارخانه‎های تسلاموتور، نیسان، شورلت و سایر وسایل الکتریکی و هیبریدی از ترکیبات آلی و نمک‎های لیتیمی به عنوان الکترولیت استفاده می‎کنند. الکترولیت موجود در باتری، دو الکترود را از یکدیگر جدا کرده و منجر به هدایت یون‎های لیتیم بین الکترودها در طی شارژ و دشارژ می‎شود. الکترولیت‎های آلی پلیمری فعلی، اشتعال‎آور هستند و در نتیجه از لحاظ ایمنی خطرآفرین خواهند بود.

در ازای استفاده از الکترولیت‎های آلی، محققان از الکترولیت‎های سرامیکی جامد استفاده کردند که آتش نمی‎گیرد. این تیم برای اولین بار از تکنیکی با عنوان ترسیب لایه اتمی (ALD) استفاده کرد و در طی آن لایه نازکی از آلومینیوم اکسید بر سطح ساختار گارنت پوشاننده الکترولیت سرامیکی قرار گرفت.

با استفاده از این تکنیک، مقاومت ناچیزی بین سطح الکترولیت سرامیکی و فلز لیتیم ایجاد می‎شود که منجر به انتقال سریع‎تر بار الکتریکی و بازده بالاتر شده و می‎توان از لیتیم فلزی و کاتد با ولتاژ بالا استفاده کرد که در نهایت منجر به ارتقای ظرفیت انرژی و بهبود محدوده ولتاژ در مقایسه با باتری‎های لیتیم-یون فعلی خواهد شد.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

منبع مطلب