تولید فیلترهایی جهت بهبود کیفیت آب آشامیدنی

محققان UNSW موفق به تولید فیلتری بر پایه گرافن شدند که می‎تواند بیش از 99 درصد از مواد آلی موجود در آب را حذف کند. این مواد به‌صورت طبیعی در آب وجود دارند و در فرآیند تصفیه متداول نیز باقی می‎مانند.

تیم UNSW در یک همکاری مشترک پژوهشی در مرکز آب سیدنی، موفق به انجام آزمایش‌هایی در تصفیه‎خانه آب Nepean (واقع در غرب سیدنی) شده و در تلاش است که بتواند این فناوری نوین را گسترش دهد.

با توجه به نانویی بودن ساختارهای گرافنی و ظهور کاربردهای فراوان این ماده، تیم UNSW نیز دلیل پیشرفت و موفقیت خود را استفاده از فیلترهای گرافنی (همان لایه بسیار نازک کربن) عنوان کرده و اذعان داشته‌اند که تاکنون روش دیگری که بتواند مشابه تحقیقات آن‌ها 99 درصد مواد آلی آب را در فشار پایین حذف کند، وجود ندارد. این گروه همچنین متذکر شدند که غشاهای بر پایه گرافن را می‎توان به‌عنوان گزینه‎ای جدید و مناسب در تصفیه‌خانه‌های متداول استفاده نمود.

تصفیه‎خانه‎های فعال در شهر سیدنی، آب را برای حدود 4/8 میلیون نفر در مناطق سیدنی، ایلوورا و بلو مونتینز تصفیه می‎کنند. این آلاینده‎های آلی می‎توانند بر عملکرد تأسیسات تصفیه‎خانه‎ها تأثیر مستقیم داشته باشند و ظرفیت آن‎ها را بعد از یک بارش سنگین به نصف کاهش دهند.

در حال حاضر متداول‌ترین روش برای حذف مواد آلی از منابع آب، استفاده از منعقدکننده‎های شیمیایی است، اما ازآنجایی‌که که غلظت مواد آلی در آب رو به افزایش است، روش انعقاد شیمیایی تنها تا حدی مؤثر خواهد بود.

پژوهشگران UNSW تصریح کرده‎اند که در روش عملیاتی جدید با تبدیل گرافیت به غشا گرافن اکساید، امکان عبور جریان آب قوی در فشار اتمسفر فراهم می‎شود و عملاً این روش تمام مواد آلی آب را از بین می‎برد.

در حال حاضر تیم UNSW به دنبال ارتقا تجهیزات آزمایشگاهی خود برای بخش پایلوت است تا بتواند تحقیقات خود گسترش دهد.

کیفیت مطلوب آب و مقبولیت آن برای حفظ سلامت مصرف‎کننده از شاخص‎های ضروری در بررسی آب شرب است. با توجه به عملکرد بسیار مناسب دستاورد این پژوهش در حذف 99 درصد از آلاینده‎های آلی، می‎توان بر بومی‌سازی این فناوری در تصفیه‎خانه‎های ایران نیز توجه داشت.

 

filereader.php?p1=main_03b264c5954036666

filereader.php?p1=main_415585bd389b69659

منبع مطلب graphene-info
وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

اولین رویداد معرفی فناوری های نوظهور در صنعت آب و فاضلاب در تاریخ 8 بهمن 1399 تحت عنوان وبینار فناوری های نوین آب و فاضلاب برگزار خواهد شد. این وبینار با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری به صورت ...