استفاده از فناوری ANG در صنعت سی‌ان‌جی (CNG) به‌کمک نانوتکنولوژی

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت نمونه مخازن نانوکربن از فناوری ANG شده و در حال آزمایش روی خودرو در جاده است.

مدیر سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مطالعات در صنعت سی‌ان‌جی هم اکنون بر فناوری ANG (جذب گاز طبیعی روی جاذب های صنعتی) متمرکز شده است.

حمید قاسمی در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این‌که در صورت استفاده از این فناوری انقلابی در صنعت سی‌ان‌جی رخ می‌دهد، ادامه داد: هم اکنون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت نمونه مخازن نانوکربن از فناوری ANG شده و در حال آزمایش روی خودرو در جاده است.
وی با بیان این‌که این فناوری به دو قسمت نانوکربن و نانوسرامیک تقسیم می‌شود، افزود: در فناوری نانوکربن، فشار مخزن سی‌ان‌جی از ۲۲۰ بار به ۳۵ بار کاهش و ظرفیت ذخیره‌سازی مخزن ۴۰ درصد افزایش می‌یابد و در فناوری نانوسرامیک وزن مخازن به یک دوازدهم کاهش و ظرفیت مخزن افزایش قابل توجهی می‌یابد.
مدیر سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با به‌کارگیری فناوری ANG  نیازی به تغییر سیستم موتوری خودرو وجود ندارد و تنها شرایطی که در خودرو با حالت قبل متفاوت است شکل مخزن و مکان قرارگیری آن است.
قاسمی با بیان این‌که در صورت موفقیت‌آمیز بودن این فناوری در کشور، باید طی هفت سال، ۵,۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داد، افزود: این میزان سرمایه‌گذاری برای کشور بیش از ۸۰ میلیارد دلار بازگشت سرمایه از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت بنزین به همراه خواهد داشت.

به گفته وی، با استفاده از فناوری یاد شده و با کاهش فشار از ۲۰۰ بار به ۵۰ بار، دیگر نیازی به وجود کمپرسورهای گران قیمت در ساخت ایستگاه‌های سی‌ان‌جی نیست و می‌توان به جای آن از بوستر پمپ استفاده کرد که می توان در هر نقطه از کشور به ساخت جایگاه کوچک سی‌ان‌جی اقدام کرد.

قاسمی تاکید کرد: در صورت موفقیت آمیز بودن طرح ANG در مقیاس آزمایشگاهی، با سازندگان بزرگ خارجی دارنده این فناوری قرارداد امضا خواهیم کرد.
مدیر سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش مخازن سی‌ان‌جی در صنعت خودروی ایران را امن‌ترین قسمت خودروها دانست و اعلام کرد: بدنه سیلندرهای گاز دارای قطر یک سانتیمتر و از مقاومت زیاد در برابر ضربه برخوردار است.

قاسمی تاکید کرد: هم اکنون ایران پس از پاکستان دومین کشور مصرف کننده گاز سی‌ان‌جی در بخش خودرویی است و فناوری به کار رفته در این خودروها به بیش از ۱۵ سال پیش باز می گردد که از این رو به شدت نیاز به فناوری روز دنیا در این صنعت ملموس است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون سهم گاز در سوخت خودروهای سبک ۲۰ درصد است که قرار است در سه مرحله و طی چهار سال به ۳۵ درصد افزایش یابد که استفاده از این فناوری می‌تواند در دستیابی به این چشم‌انداز موثر باشد.

به گفته وی، طرحی به عنوان بازار انرژی در کشورهای پیشرفته دنیا در صنعت سی‌ان‌جی در حال اجراست، در این طرح با اجرای مجموعه اقدام‌های بهینه‌سازی مقداری از گاز مصرفی به عنوان مثال در بخش خانگی کشور صرفه‌جویی می‌شود و سرمایه‌گذار این میزان گاز را به جای سرمایه خود به بخش دیگری برای نمونه نیروگاه می‌فروشد.
کلیات این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دولت دوازدهم ابلاغ شده است.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

منبع مطلب
 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.