ایران به عنوان سومین کشور دارای سامانه صنعتی پلاسمای سرد تحت خلاء

بهره برداری از سامانه صنعتی پلاسمای سرد تحت خلاء، ایران را به سومین کشور صاحب این فناوری درجهان تبدیل کرد. این دستگاه برای صنایع مختلف مثل نساجی، الکترونیک و... میتواند تحولاتی ایجادکرده وبه ارتقا کیفیت محصولات این صنایع کمک کند.

در آخرین روزهای سال 96 ، از سامانه ای در حوزه پلاسمای سرد و در مقیاس صنعتی رونمایی شد که در زمره فناوری های هایتک بحساب می آید. این دستگاه بعد از حدود دو سال تحقیق و توسعه، توسط شرکت بسا فن آوران نصیر، بنا به درخواست شرکت تولیدی کفش سپنتا به دست متخصصین داخلی ساخته شد.  با بهره برداری از این سامانه ایران سومین کشور دارنده این فناوری در سطح جهانی قرار گرفت. مراسم رونمایی از این دستگاه به همراه عقد قرارداد فروش سامانه بین دو شرکت سازنده و متقاضی برگزار گردید که نشان از اثبات کارایی صنعتی سامانه باشد. این مراسم با حضور جمعی از صنعتگران حوزه کفش و پوشاک، تیم فناور سازنده دستگاه، کارشناسان، اساتید و پژوهشگران حوزه فناوری نانو در مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی برگزار گردید.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

این سامانه اولین نمونه صنعتی پلاسمای سرد تحت خلاء بوده که با نام تجاری Plasma DEJ عرضه شد. این سامانه قادر است خواص جدیدی بر روی اشیائی که در آن  قرار میگیرد ایجاد کند، لذا میتوان طیف وسیعی از کاربردها برای تولید محصولات جدید را برای آن تصور کرد. در این گزارش علاوه بر بیان ویژگی ها و مشخصات این سامانه،‌ به کاربردهای آن در حوزه های مختلف صنعتی اشاره میکنیم تا با ابعاد و فرصت های کارآفرینی و سرمایه گذاری  که در پی دارد آشنا شویم.

 

معرفی سامانه

سامانه پلاسمادژ قادر به ایجاد خواص ویژه روی سطوح اجسام و اشیاء‌ به کمک فناوری پلاسمای سرد تحت خلاء است. این سامانه می تواند به صورت کاملا اتوماتیک فیلم با ابعاد نانومتر را روی سطوح 2بعدی و 3بعدی تولید کند و سطوح را آب گریز نماید. از پلاسمادژ برای پردازش طیف وسیعی از مواد از قبیل منسوجات،‌مواد پلاستیکی،‌ مواد پلیمری، ادوات و بردهای الکتریکی،‌ انواع فیلترها، سوزن ها و ایمپلنت های پزشکی میتوان بهره برد.  سامانه حاضر در دو مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی آماده فروش و خدمات است. در مقیاس آزمایشگاهی بیشتر برای طرح های تحقیقاتی و در مدل صنعتی میتواند محصولات با کیفیت با خواص جدید،‌زیست سازگار و پایدار تولید کند.

باتوجه به قابلیت کنترل بسیار بالای فناوری پلاسما، خواص و خصوصیات چون

●       عمر و دوام بالای خواص ویژه مانند آبگریزی (ضدآب)

●       یکنواختی محصول

●       مصرف پایین مواد اولیه

●       ‌مصرف پایین انرژی

و توانمندی بالا در پوشش کامل منسوجات تکمیل شده قابل دستیابی است.

بطور کلی فناوری پلاسمای سرد و از جمله این سامانه بدلایل متعدد تکنولوژی سبز خوانده میشود. عدم مصرف مواد شیمیایی،‌ عدم تولید پساب، عدم مصرف آب، مصرف پایین انرژی از جمله دلایل زیست سازگاری این تکنولوژیست.

 

مزایای سیستم

●       پردازش پلاسمایی خشک و بدون نیاز به حرارت

به عبارتی برای انجام واکنش نیازی به اعمال حرارت نیست. بعنوان مثال میتوان یک تلفن همراه را در سامانه قرار داد و با اطمینان از اینکه آسیبی نبیند خاصیت ضدآب به آن داد.

●       ماندگاری و دوام خواص آبگریزی

 این خاصیت با توجه به پیوند قوی آن با سطح ماده کیفیت محصولات تولید شده را بالا می‎برد.

●       ایجاد خاصیت ضد آب و ضد لک

●       عدم کاهش تنفس پذیری

علاوه بر موارد بالا این دو خاصیت توجه تولیدکنندگان پوشاک و کفش را به خود جلب میکند. این ویژگی در ابعاد نانومتری بر روی منسوجات ایجاد می شود از این رو در کفش کتانی یا لباس منافذ عبور هوا سد نمی‌شود.

●       عدم تغییر رنگ محصول

این پارامتر نیز سبب می شود پس از پردازش هیچ تغییر ظاهری در آن ایجاد نشود.

●       طراحی بر اساس سفارش مشتری

مدل سامانه متناسب با نیاز مشتری طراحی و اجرا می‎گردد.

filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0

کاربردهای سامانه

●       تمیزکاری و ضدعفونی کردن سطوح

●       ایجاد خواص آنتی استاتیک

●       ایجاد خواص آنتی باکتریال

●       رنگ پذیر کردن

●       بهبود چسبندگی

●       ضدآب کردن

●       ضدلک کردن

●       ضدآتش کردن

همچنین از کاربردهای صنعتی آن به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

صنعت الکترونیک

●       ضد آب کردن بردها و ادوات الکترونیکی

●       جلوگیری از فسفاته شدن و زنگ زدگی بخش های فلزی ادوات الکترونیکی

●       ضد آب کردن اشیائی مانند تلفن همراه وتبلت 

●       آبگریز کردن بردهای فرکانس بالا بدون اثرگذاری بر مشخصات فرکانسی آنها

 

صنعت نساجی

●       ضدآب و ضد لک کردن فرشهای ابریشمی

●       ضدآب و ضد لک کردن منسوج تکمیل شده مانند کفش و کت و شلوار

 

فرصت های کارآفرینی و سرمایه گذاری

همانطور که اشاره شد این سامانه قادر است خواص جدیدی را بر روی اشیاء ایجاد کند به عنوان مثال یک برد الکترونیکی تحت این پردازش پلاسمایی ضدآب میشود این مساله ارزش افزوده قطعه را بالا میبرد و جایگاه مناسب تری در بازار پیدا می کند. تولید کالای با ارزش افزوده بالاتر شرایط فروش و صادرات را تسهیل می‎کند.

 

منبع مطلب