تجزیه نیترات‎های موجود در آب‎ آشامیدنی با استفاده از نانوکاتالیست‎ها

محققان مرکز تحقیقاتی نانوتکنولوژی دانشگاه رایس، کاتالیستی سنتز کرده‎اند که می‎تواند نیترات‎های سمی را به "آب و هوا" تبدیل و به این طریق از آب آشامیدنی حذف کند.

در اوایل سال 2018 میلادی گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد محققین مرکز تحقیقاتی نانوتکنولوژی بخش تصفیه آب در دانشگاه رایس (NEWT)، موفق به حذف نیترات‌های موجود در آب، با روشی جالب شده‌اند.

مهندس مایکل وانگ، رهبر این تیم تحقیقاتی بیان داشت: "نیترات‌ها معمولاً از آب‎های کشاورزی که در سراسر جهان مستعمل است، وارد منابع آبی می‌شوند." او همچنین ابراز داشت: "ازآنجایی‌که نیترات‎ها موادی سمی هستند، هم برای سلامتی مضرند و هم باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی می‎شوند. فیلترهای تبادل یونی می‌توانند با جدا کردن این ترکیبات از آب، آن‎ها را حذف کنند؛ اما باید هرچند ماه یک‌بار، این فیلترها برای استفاده مجدد مورد شستشو قرار بگیرند و هنگامی‌که این عمل انجام می‎شود، در حین شستشو مقدار زیادی نیترات به منبع آب بازمی‌گردد."

آزمایشگاه وانگ به‌طور تخصصی در زمینه تولید کاتالیست‎ها کار می‎کند. نانوذرات فلزی در این کاتالیست‎ها باعث می‌شود تا واکنش‎های شیمیایی با سرعت بیشتری انجام شوند. در سال 2013، این تیم تحقیقاتی نشان داد که نانوذرات کروی طلا با نقاط کوانتومی از ذرات پالادیم قادرند نیتریت‎ها را تجزیه کنند. این مواد به‌مراتب از نیترات‎ها سمی‎ترند.

وانگ اشاره داشت: "نیترات‎ها مولکول‎هایی با یک اتم نیتروژن و سه اتم اکسیژن هستند. اگر نیترات‎ها یک اکسیژن خود را از دست بدهند به نیتریت تبدیل خواهند شد؛ اما نیتریت‎ها حتی از نیترات‎ها هم سمی‎ترند و البته نیترات‎ها آلودگی‌های شایع‎تری هستند. نتیجتاً بهترین روش برای حذف نیترات از آب، استفاده از یک فرآیند کاتالیستی است که آن‎ها را به‌طور کامل به نیتروژن و اکسیژن تجزیه می‎کند. در کار ما به دلیل اضافه کردن مقداری هیدروژن، نیترات به نیتروژن و آب تجزیه می‎شود." او همچنین در ادامه بیان داشت: "بیش از 75 درصد اتمسفر زمین را گاز نیتروژن تشکیل می‎دهد بنابراین، ما به‌واقع توانسته‎ایم نیترات را به «آب و هوا» تبدیل کنیم."

نیترات برای کودکان و زنان باردار بسیار سمی است و می‎تواند سرطان‌زا نیز باشد. آلودگی نیترات در جوامع کشاورزی بسیار متداول‎تر است. مطالعات نشان می‎دهد که میزان آلودگی نیترات به دلیل تغییر الگوهای استفاده از زمین، در حال افزایش است. از تجربه کار قبلی، وانگ و تیمش می‎دانستند که نانوذرات طلا- پالادیم کاتالیست خوبی برای تجزیه نیترات نبود. کیم هک، یکی از محققان این تیم بیان کرد: "با بررسی بانک‌‎های اطلاعاتی می‎توان احتمال داد که دو فلز ایندیم و پالادیم بتوانند این مهم را انجام دهند." وی ادامه داد: "ما توانستیم این کاتالیست را بهینه کنیم. به این صورت که با پوشش حدود 40 درصد از سطح کره پالادیم با ایندیم به فعال‌ترین حالت ممکن دست یافتیم." او گفت: "این کاتالیست حدوداً 50 درصد کارآمدتر از مواردی است که در مطالعات منتشر شده گزارش شده و بعد از آن کنجکاو شدیم تا دلیل برتری و اتفاقات شیمیایی رخ داده در این کار را بررسی کنیم."

در همکاری این تیم با گروه‎هایی از دانشگاه پوردو و دانشگاه هاستون مشخص شد ایندیم تجزیه نیترات را سرعت می‎بخشد. از طرفی پالادیم، ایندیم را به‌طور ثابت اکسید شده نگه می‎داشت.

هک توضیح داد: "ایندیم دوست دارد به‌صورت اکسیدی باشد. زمانی که کاتالیست‎ها در محلول‎های حاوی نیترات قرار می‌گرفت ایندیم، اکسید می‌شد. با افزودن هیدروژن (آب اشباع)، پالادیم تعدادی از اکسیژن‌ها را برای اتصال با هیدروژن و تشکیل آب استفاده می‌کرد و منجر می‌شد ایندیم در حالت کاهش‌یافته باقی بماند و نیترات بیشتری را تجزیه کند."

وانگ عنوان داشت که با تیمش قصد دارند کار را با شرکای صنعتی و سایر محققان ادامه دهند تا بتوانند این فرآیند را به یک سیستم تصفیه آب تجاری مناسب انتقال دهند. این کار تحقیقاتی مثال جذابی برای استفاده بهینه از فناوری‌های نو در شرایط کنونی است. جداسازی نیترات از آب به‌طورمعمول، با فیلترها و رزین‎ها صورت می‎گیرد. حذف فیلترها و عملکرد مناسب کاتالیست مطرح شده در تبدیل نیترات به آب و نیتروژن، از نکات حائز اهمیت این پژوهش برای فناوران است. این دستاورد می‎تواند منبع الهام مناسبی برای کسانی باشد که در زمینه تصفیه آب یا کاتالیست فعالیت دارند.

filereader.php?p1=main_cee631121c2ec9232

منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.