نقش نانوتکنولوژی در نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس، بر لزوم نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی کشور و استفاده از فناوری نانو در بهسازی‌های پالایشگاهی تأکید کرد.

محمد خالدی سردشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تأکید بر ضرورت نوسازی پالایشگاه‌های کشور، گفت: کمیسیون انرژی بازدیدهای زیادی از پالایشگاه‌های مهم کشور داشته است که بر این اساس بسیاری از پالایشگاه‌های کشور قدیمی بوده و تجهیزات آن‌ها به‌روز نیست. این موضوع در بازده کلی پالایشگاه‌ها تأثیر منفی دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: در شرایط فعلی که بحث تحریم‌ها نمود پیدا می‌کند، باید هرچه سریع‌تر برنامه‌های اساسی برای نوسازی پالایشگاه‌های با قدمت بالا وجود داشته باشد که دیگر تحریم مشکل جدی برای پالایشگاه‌های کشور ایجاد نکند.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا تکنیک، دانش و روش صنایع و کارهای فنی تاریخ مصرف مشخصی دارد، ادامه داد: بسیاری از فرآیندهای صنایع پالایشگاهی خط تولید قدیمی و فرسوده‌ای دارند، لذا نباید از تکنیک‌های جدید نظیر نانوتکنولوژی و دانش روزی که برای فرآوری، تصفیه و پالایش نفت خام وجود دارد، غافل شد.

خالدی یادآور شد: علیرغم اینکه تجهیزات پالایشگاهی کشور به نوسازی نیاز دارد؛ اما نباید از تکنیک‌ها و روش‌های جدید شیمیایی فناوری نانو که هزینه فرآیند را کاهش می‌دهد غافل شد و باید از این تکنیک‌های نو در پالایشگاه‌های کشور بهره برد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تأثیر نوسازی پالایشگاه‌ها بر تولید محصولات، تصریح کرد: نوسازی بر روی کیفیت محصولات، میزان تولید و هزینه تمام شده فرآورده‌ها تأثیر می‌گذارد. به‌ویژه با استفاده از روش‌های جدیدی که امروزه در دنیا مرسوم است؛ همانند نانوتکنولوژی که در تمام تکنیک‌های پالایشی امروز بسیار مهم است.

filereader.php?p1=main_cee631121c2ec9232

 

منبع مطلب خانه ملت
حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

مدیرعامل شرکت گاز فارس تاکید کرد که اولویت‌بندی طرح‌های پژوهشی بر اساس تولید محصولات عرضه محور، بومی‌سازی فناوری‌های صنعت گاز و تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی است.