تلاش دانشگاه برای ارائه روش‌های ازدیاد برداشت از میادین نفتی

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به انعقاد قرارداد وزارت نفت با این دانشگاه در خصوص ازدیاد برداشت، گفت: بر این اساس مطالعات ژئومکانیکی میادین و چاه‌های نفتی برای ازدیاد برداشت، به این دانشگاه واگذار شده است.

دکتر محمدمهدی فاتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها را سرمایه‌گذاری در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص دانست و افزود: این اقدامات موجب شده تا دانشگاه‌ها به‌صورت مساله‌محور وارد حوزه‌ای شوند که مورد نیاز صنعت کشور است.

وی حضور دانشگاه‌ها در پروژه‌های صنعت نفت را به معنای حرکت دانشگاه‌ها به سمت حل معضلات کشور دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده میان این دانشگاه با وزارت نفت، طرح "کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربوری و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی" به دانشگاه شاهرود واگذار شد. به گفته رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در این همکاری، مطالعات حوزه ژئومکانیک در چاه‌های نفتی و میادین نفتی از سوی این دانشگاه انجام خواهد شد.

فاتح با اشاره به سابقه تحقیقاتی اساتید این دانشگاه در حوزه صنعت نفت، یادآور شد: مطالعات ژئومکانیک یکی از حوزه‌های تحقیقاتی در زمینه ازدیاد برداشت از میادین نفتی است. رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود دراین‌باره توضیح داد: برای این‌که ازدیاد برداشت صورت گیرد، باید مطالعاتی در زمینه قابلیت تنظیم پایداری چاه انجام شود. وی مطالعات لایه‌های مختلف زمین، جنس لایه‌ها و استحکام آن‌ها را از دیگر زمینه‌های مطالعاتی برای ازدیاد برداشت عنوان کرد.

فاتح با اشاره به ضرورت ایجاد و تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با بخش‌های صنعتی، اظهار کرد: برای دستیابی به این هدف دانشگاه‌های کشور باید کارآفرین باشند. در این صورت می‌توان ارتباط مؤثری را با صنعت برقرار کرد و از سوی دیگر صنعت نیز باید کارآفرین باشد. تا زمانی که صنعت تنها به‌صورت مونتاژکاری و خط تولید وارداتی کار کند، نیازی به یافته‌های دانشگاهی ندارد. وی اضافه کرد: اگر صنایع به بخش‌های تحقیق و توسعه خود توجه داشته باشند، این مهم نیاز به نوآوری و خلاقیت دارد و در این صورت است که پای دانشگاه‌ها به صنعت باز خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با تأکید بر اینکه صنعت باید تقاضا داشته باشد و دانشگاه‌ها نیز باید قادر باشند به این نیازها پاسخ دهند، ادامه داد: در قراردادهایی که از سوی صنعت نفت با دانشگاه‌ها منعقد شد، نشان داد که این صنعت تقاضاهایی دارد و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند به آن نیازها پاسخ دهند.

 

filereader.php?p1=main_cee631121c2ec9232

منبع مطلب
حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

مدیرعامل شرکت گاز فارس تاکید کرد که اولویت‌بندی طرح‌های پژوهشی بر اساس تولید محصولات عرضه محور، بومی‌سازی فناوری‌های صنعت گاز و تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی است.