فناوری نانو در مراقبت‎های پزشکی (نظارت بر تناسب اندام، تشخیص و پیشگیری)

یکی از کاربردهای مهم فناوری نانو در حوزه پزشکی است که در این مقاله تلاش شده است با معرفی پتانسیل‎های کاربرد این فناوری راهی برای تحقیقات و استفاده از آن فراهم گردد.

مراقبت پزشکی به تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری، آسیب و اختلال جسمی و روحی و به حفظ، ترمیم بدن یا روح گفته می­شود. فناوری نانو به عنوان علمی جدید به یک نیروی محرکه در زمینه تمام علوم و خصوصا نوآوری در زمینه پزشکی تبدیل شده است. در این بخش به تاثیر فناوری نانو در حوزه­های مختلف سلامت و پزشکی پرداخته خواهد شد و از این طریق راهی را برای تحقیقات و فعالیت شرکت­های فعال در این حوزه فراهم می­نماید.

1-    نظارت بر تناسب اندام

با شنیدن مدیریت تناسب اندام و نظارت بر سلامت عمومی بدن به یاد گوشی­های هوشمند و دستبندهای موجود در بازار می­افتیم. مواد نانو برای تولید ابزار حساس و دقیق نظارتی رویکرد جدیدی را در نظارت دقیق بر سلامت عمومی جسم فراهم می­کند.

در میان مواد نانویی، استفاده از گرافن به خاطر خواص انعطاف و هدایت بالای خود در لباس جهت نظارت بر سلامت می­تواند بسیار مهم باشد. از برنامه­های کاربردی در این مورد می­توان موارد زیر را ذکر کرد:

در بیمارستان با گذاشتن یک برچسب گرافنی چاپ شده RFID بر روی بازو می­توان ضربان قلب و دمای بدن  بیمار را حس و به پزشک ارسال نمود. کارکنان بیمارستان می­توانند شرایط بیمار را به صورت بی سیم کنترل و مراقبت از آن را بسیار ساده انجام دهند.

همچنین در خانه می­توان حسگرهای گرافنی بدون باطری را در لباس سالمندان جاسازی نمود. این حسگرها می­توانند وضعیت سلامتی افراد سالخورده را تشخیص و جمع­آوری کنند و از این طریق از راه دور سلامت آنها را کنترل نمود.

از موارد دیگر نظارت بر سلامت می­توان به مثال­های زیر اشاره نمود:

-        اندازه­گیری سطح گلوکز در مایع بین سلول­های پوست

-        انقلابی در نظارت بالینی مانند آزمایش­های EKG و EEG

-        نظارت بر استقامت و تناسب اندام ورزشکاران و هشدار به ورزشکاران در موارد پرخطر کاهش انرژی بدن

-         نظارت بر باکتری­های موجود در دهان و تاثیر آن­ها بر دندان­

 

2-   تشخیص و پیشگیری

تشخیص دقیق بیماری یکی از چالش­های بزرگ پزشکی مدرن است و از این رو پزشکان را قادر به شناسایی سریعتر بیماری می­کند. انتظار می­رود که فناوری نانو در تشخیص بیماری­های سلولی و حتی اجزای زیر سلولی با فنون تصویربرداری پیشرفته و حسگرهای با عملکرد بالا کمک کند.

با تشخیص زودهنگام سرطان می­توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و جان افراد بیشتری را نجات داد. دانشمندان عقیده دارند که سلول­های توموری (CTC) که سلول­های زنده مشتق از تومور هستند منشا متاستاز هستند. فناوری نانو می­تواند در تشخیص این سلول­ها و در آخر از بین بردن آنها به درمان بیماری سرطان کمک کند. دو نمونه از استفاده­های فناوری نانو در این زمینه عبارتند از استفاده از یک تراشه نانولوله­های کربنی به جای استفاده از روش­های مغناطیسی و میکرو سیال برای جداسازی CTC ها که سلول­های توموری را در خون منتقل می­کنند و دیگری استفاده از یک پلت فرم نانوسیلیکون برای جذب و آزادسازی این سلول­ها است.

همچنین نقاط کوانتومی در کاربردهای تصویربرداری استفاده می­شوند و دانشمندان را به مطالعه فرایندهای سلولی در سطح یک مولکول قادر می­سازد. این ذرات می­توانند به طور چشمگیری در تشخیص سرطان استفاده شوند.

یکی دیگر از چالش­های عمده پزشکی مدرن، تشخیص پاتوژن­ها با نتطه نظر درمانی به ویژه در مناطق فقیرنشین است. تشخیص زودهنگام باکتری­ها در مواد غذایی برای جلوگیری از شیوع بیماری­ها و حفظ سلامت عمومی است. متاسفانه روش­های تشخیصی فعلی مانند روش ISO 6579، فلورسنت آنتی­بادی (FA)، آنزیم متصل به عوامل بیماری (ELISA) یا واکنش زنجیره­ای پلیمراز بسیار زمان گیر، سنگین و با حساسیت محدود می­باشند و توانایی تشخیص باکتری در زمان حقیقی را ندارند.

فناوری نانو برای حل این مشکل راه­حل­های مختلفی را پیشنهاد می­دهد. حسگر بی سیم مبتنی بر گرافن که مراقبت­های بهداشتی را از طریق جمع­آوری و انتقال به پزشک انجام می­دهد و از این طریق می­توان ارزیابی جامعی را از وضعیت مصرف­کننده انجام داد. راه دیگر شامل نانوذراتی است که می­توانند خود را به هر تعدادی از پاتوژن مواد غذایی به طور اختصاصی متصل کنند. حسگرهای دستی که با نور فروسرخ یا مواد مغناطیسی کار می­کنند می­توانند حضور هر نوع پاتوژن مضری را رصد نمود. مزیت این روش در این است که می­توان میلیون­ها نانوذره را در یک نانوحسگر قرار داد و حضور باکتری یا پاتوژن را با دقت، سریع و در مقدار کم تشخیص داد. مزیت دیگر این نانوحسگرها توانایی دسترسی به شکاف­های کوچک که محل اختفای پاتوژن­ها است می­باشد.

 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

منبع مطلب