معافیت صنایع پتروپالایش از پرداخت عوارض محیط‌زیستی با استفاده از فناوری نانو

مرکز نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ستاد نانو، فناوری‎هایی را به واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی برای کاهش آلاینده‎های صنایع نفتی پیشنهاد می‎کند تا این واحدها مشمول معافیت از پرداخت عوارض یک درصدی به محیط‌زیست شوند.

براساس ماده ٣٨ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که سال ١٣٨٧ به تصویب رسید، واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی، ماهیتا آلاینده تلقی شده‌اند. براین اساس نام این واحدها خود به خود در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد و برای دیگر واحدهای تولیدی صنعتی، سازمان حفاظت محیط‌زیست در دوره‌های مالیاتی سه ماهه براساس نتایج پایش خروجی، فهرستی را به سازمان مالیاتی کشور اعلام می‌کند و واحدهای مشمول باید یک درصد از فروش خود را تحت عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

به‌تازگی (24 تیر 97) و به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شینا انصاری مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست طی بخش‌نامه‌ای ابلاغ نمود: "براساس نتایج پایش خروجی آلایندگی واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی، درصورتی‌که واحد مذکور رفع آلودگی کند، موضوع به سازمان امور مالیاتی اعلام و آن صنعت از شمول پرداخت عوارض یک درصد خارج می‌شود."

شینا انصاری افزود: درباره واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی برای خروج از فهرست صنایع آلاینده، به بررسی کارشناسی و پایش نیاز است که از سوی معاونت‌های نظارت و پایش ادارات کل استان‌ها یا از طرف آزمایشگاه‌های معتمد استان‌ها و از طریق پایش خوداظهاری، بررسی انجام می‌شود و درصورتی‌که واحد رفع آلودگی کند موضوع به سازمان امور مالیاتی اعلام و آن صنعت از شمول پرداخت عوارض یک درصد خارج می‌شود.

 

filereader.php?p1=main_03b264c5954036666 

 

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک ابزار تشویقی برای صنایع نفت به شمار آید تا به‌جای پرداخت عوارض آلایندگی، برای بهبود سیستم‌های کنترل آلودگی خود اقدام کنند. به‌طور مثال می‌توان با احداث و بهینه‌سازی سیستم‌های تصفیه فاضلاب یا نصب و ارتقای فیلتراسیون دودکش و مدیریت پسماندهای ویژه یا نصب سامانه‌های پایش آنلاین، اقداماتی را جهت کنترل آلودگی‌ها انجام داد.

وی عنوان کرد: در لایحه قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در دست رسیدگی است، تفکیک صنایع نفت از سایر صنایع برداشته شده و همه واحدهای تولیدی صنعتی بر مبنای پایش خروجی خود و احراز آلایندگی و بسته به‌شدت، نوع و مدت آلودگی، باید یک‎و‎نیم درصد مالیات به مأخذ فروش پرداخت کنند.

کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درصدد است ضمن ترغیب صنایع برای به‌کارگیری فناوری نانو و حمایت از آن‌ها در این مسیر، استفاده از این فناوری در صنایع کشور را تسهیل نماید. در حال حاضر مرکز نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، از فناوری‌هایی بهره‌مند است که می‌تواند در این خصوص یاری‎گر صنعت نفت برای حذف و یا کاهش آلاینده‎های زیست‎محیطی باشد.

در بحث تصفیه پساب صنایع نفتی به سه فناوری زیر می‌توان اشاره نمود:

·        سامانه الکترودیالیز معکوس (EDR: Electrodialysis Reversal) توسط شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر (PNF)

·        سامانه تصفیه پساب بیوراکتورهای غشایی (MBR: Membrane Bioreactor ) توسط شرکت ایفا پژوهش

·        سامانه تصفیه پساب به روش پلاسمای صنعتی توسط شرکت پالایش پلاسما صنعت

در بحث تصفیه آلاینده‎های هوایی صنعت نفت، دو مورد از فناوری‌های موجود در ستاد نانو قابل اشاره است:

·        حذف آلاینده‌های ذرات آلی فرار (VOCs) توسط شرکت پالایش پلاسما صنعت با استفاده از فناوری پلاسما

·        استفاده از نانوفیلترهای صنعتی تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با فناوری نانو

همچنین در بحث حذف لکه‌های نفتی نیز فناوری‌های موجود در ستاد نانو قابل ذکر است. بدون شک کارشناسان ستاد نانو در حوزه "نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی" و "تصفیه آب، پساب و محیط‌زیست" راهنمایان خوبی برای واحدهای متقاضی و مشاوره صنعتی به این واحدها می‌باشند.

شایان ذکر است متقاضیان صنعتی می‌توانند از طریق تماس تلفنی (63102374-021) و یا ارتباط با پست الکترونیکی oil@nanoindustry.ir پیگیری‎های لازم را به عمل آورند.

 

filereader.php?p1=main_415585bd389b69659

منبع مطلب
حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

مدیرعامل شرکت گاز فارس تاکید کرد که اولویت‌بندی طرح‌های پژوهشی بر اساس تولید محصولات عرضه محور، بومی‌سازی فناوری‌های صنعت گاز و تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی است.