راه حل دانشمندان روسی و اسپانیایی برای افزایش بهره وری نیروگاههای خورشیدی

محققان دانشگاه فدرال سیبری و دانشمندان اسپانیایی با کمک یکدیگر دریافتند که نانوسیالات دی اکسید تیتانیوم TiO2 از عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با مواد دیگر مورد استفاده در انرژی خورشیدی کنونی برخوردار هستند.

نانوسیالات بر پایه TiO2 دارای هدایت حرارتی بالاتری نسبت به مایعات کنونی مورد استفاده در ایستگاه‎های خورشیدی می‎باشند و این نشان می‎دهد که استفاده از آن‎ها می‎تواند کارایی نیروگاه‎های خورشیدی را افزایش دهد. کارایی نانوفیلدهای پایه TiO2 به طور قابل توجهی بالاتر از مواد موازی است . - 53% برای ظرفیت حرارتی ایزوباریک (هم فشاری ) و 26% برای هدایت حرارتی کلی.

در میان انواع مختلفی از نیروگاه‎های خورشیدی که در حال حاضر فعال هستند، همه آن‎ها به نحوی انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل می‎کنند. یکی از این فناوری‎ها بر اساس مایع هدایت گرمایی است که توسط خورشید گرم می‎شود و گرما را به یک ژنراتور بخار انتقال می‎دهد. به عنوان یک مایع هدایت کننده گرما، روغن‎های مختلفی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

این محققان امکان اعمال دی اکسید تیتانیوم را به نیروگاه‎های خورشیدی بررسی نمودند. آن‎ها نمونه‎ای از مایع حاوی نانو ذرات دی‎اکسید تیتانیوم را تهیه نموده و خواص فیزیکی مختلفی از جمله دانسته، ویسکوزیته، پایداری، و خواص دمایی را بررسی نمودند. داده‎های جمع آوری شده با مشخصات مایعات هدایت دهنده گرمای مورد استفاده در نیروگاه‎های سلول خورشیدی مقایسه شد . داده‎ها نشان می دهند که با اعمال نانوذرات دی اکسید تیتانیوم ، می‎توان هدایت حرارتی را بدون تغییرات محسوس در دانسیته و ویسکوزیته سیال ، افزایش داد.

به لطف آخرین پیشرفت های تحقیقاتی ، هنگامی که این نانوسیالات به جای مایع هدایت کننده گرمای رایج استفاده می شود، نیروگاه‎های خورشیدی به مراتب کارامدتر عمل خواهند کرد.

 

filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6