سفیدکردن دندان با نانوذرات راهی ایمن و موثر

دانشمندان چینی موفق شدند با استفاده از نانوذرات تیتانیوم اصلاح شده با پلی دوپامین ظاهر دندان¬ها را بدون تاثیر جانبی بر مینای دندان سفید کنند.

در عصر ارتباطات و نمایش عکس­های شخصی با دندان‎­های سفید و زیبا همه را علاقه‎­مند به ظاهر زیبای دندان خود کرده است. برای داشتن یک لبخند درخشان و زیبا مصرف­‎کنندگان می­‎توانند از درمان­‎های سفیدکنندگی و یا مراجعه به دندانپزشک را انتخاب کنند و از این طرق دندان­‎های خود را به طور حرفه­‎ای تمیز کنند. اما هر دو راه ذکر شده ممکن است به دندان­‎ها آسیب برسانند. از این رو پژوهشگران به دنبال راه‎­های بسیار موثر و غیرمخرب می­‎باشند.

هنگامی­ که غذاهای رنگی و یا نوشیدنی­‎هایی مانند قهوه، چای و یا آب­میوه‎­های رنگی مصرف می­‎کنیم رنگ بیرونی دندان­‎ها کم‎­کم تغییر می­‎کند. درنتیجه مردم به دنبال استفاده از روش­‎های درمانی غیر تهاجمی برای سفید کردن دندان­‎های خود هستند.

رایج­‎ترین ماده سفیدکننده پراکسید هیدروژن است که مواد رنگی بر روی دندان را اکسید می­‎کند و این فرایند با تابش نور آبی عملکرد بالاتری دارد. اما غلظت بالای پراکسید هیدروژن موجب آسیب رساندن به مینای دندان، حساسیت و یا مرگ سلول­ها می­شود. از این رو، دانشمندان دانشگاه نانچانگ چین به فکر استفاده از ترکیبات جدید با فعال‎سازی نور آبی جهت سفیدکردن ایمن و موثر­تر دندان‎­ها افتادند. این گروه پژوهشی از نانوذرات دی­اکسید تیتانیوم اصلاح شده با پلی دوپامین (TiO2@PDA) استفاده کردند تا از این طریق با نور آبی فعال گردند و موجب سفیدکنندگی دندان­‎ها شود.

در یک آزمایش اثبات مفهمومی، نانوذرات  TiO2@PDA را بر روی سطح دندان پوشش و در معرض نور آبی قرار دادند. بعد از چهار ساعت سطح دندان­‎ها مشابه روش استفاده از مواد پراکسید هیدروژن  سفید شدند.

طبق گفته این گروه این روش هیچ آسیبی به مینای دندان نمی­رساند و نسبت به پراکسیدهیدروژن دارای اثرات مسمومیت بسیار کمتری برای سلول­‎های زنده است. همچنین این نانو ذرات  TiO2@PDAدارای فعالیت ضد باکتری در برابر باکتری­‎های خاص نیز می­‎باشند.

 

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

منبع مطلب