تولید بسته‎های لغزنده سس گوجه فرنگی جهت کاهش اتلاف مواد غذایی

دانشمندان مرکز فناوری ویرجینیا موفق به تولید بسته‎های پلیمری از پلیمرهای ارزان و مرسوم صنعتی شدند که می‎تواند اتلاف مواد غذایی چسبنده را به حداقل برساند.

هر کسی که غذای فست فود دوست دارد با تلاش برای فشردن بسته سس جهت تخلیه بیشتر آن آشنا است. همچنین مواد غذایی باقی مانده در این بسته‎ها موجب هدر رفت میلیون‎ها دلار در آمریکا می‎شود. این مقادیر کوچک غذاهای چسبنده مانند چاشنی، محصولات لبنی، نوشیدنی‎ها و برخی محصولات گوشتی باقی مانده در بسته‎های دور ریختنی می‎تواند در طول زمان غذای چندین خانوار را تامین کند.

پژوهش‎هایی در مرکز فناوری ویرجینیا با هدف ساختن بسته‎های صنعتی فوق‎العاده لغزنده برای کاهش مصرف مواد غذایی صورت گرفته است. این مطالعات در یک پتنت اولیه ثبت شده است که روشی برای استفاده از روغن‎های گیاهی مناسب در سطوح پلاستیک اکسترود معمولی جهت لغزنده کردن آن است.

این فناوری نه تنها موجب تخلیه آسان مواد غذایی می­شود بلکه برای اولین بار می­توان از پلاستیک­های ارزان و قابل دسترس مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن نیز در این بسته­ها استفاده نمود. این پلیمرهای پایه هیدروکربنی 55 درصد مواد پلاستیکی مصرفی جهان را تشکیل می­دهند که به معنی کاربرد این فناوری فراتر از بسته­های کوچک سس است. همچنین این پلیمرها ساده­ترین نوع پلاستیک جهت بازیافت را می­سازند.

به گفته این پژوهشگران سطوح متخلخل تزریق مایع لغزنده (SLIPS) قبلی با استفاده از پلیمرهای گران قیمت مبتنی بر سلیکون یا فلوئور ساخته می‎شدند که فناوری جدید می­تواند در پلیمرهای هیدروکربنی مرسوم صنایع پلاستیکی استفاده شود.

این SLIPS ها سطوح متخلخل یا پلیمرهای جاذبی هستند که می­توانند روغن را در سطح خود نگه داشته و سطوحی لغزنده و خود تمیزشونده را فراهم کنند. برای نگهداری روغن از طریق کشش سطحی بوسیله این سطوح نیاز به پرزهای میکر یا نانومتری است که این زبری با پوشش یا پلیمرهای جاذب تامین می­شود. در مورد پلیمرهای جاذب خود مولکول­ها پرزهای نانومتری را تامین می­کنند. هر دو مورد گفته شده کاربرد محدود تجاری بدست آوردند ولی به دلیل قیمت بالای پلیمرهای جاذب بر پایه سلیکون و فلوئور کاربرد صنعتی آنها را محدود کرده است.

در این نوآوری جدید از پلیمرهای ارزان قیمت و روغن طبیعی سازگار با پلاستیک استفاده شده است که نه تنها مواد غذایی دور ریختنی را کاهش می­دهد بلکه موجب ایمنی و راحتی مصرف برای مصرف­کنندگان می­شود. همچنین این روش علاوه بر صنایع غذایی می­تواند در صنایع دارویی کاربرد داشته باشد و این سطوح به طور طبیعی مقاوم در برابر چسبندگی و رشد میکروب­ها هستند.

 

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.