نابودی قارچ‎ها و کپک‎های فعال؛ راهی برای افزایش طول عمر میوه‎ها

دانشمندان دانشگاه موردوخ ( muroch )واقع در غرب استرالیا، با نابودی کپک‎ها با استفاده از هوا ، راهی برای افزایش طول عمر میوه‎ها توسعه داده اند. این فرایند که به کمک پلاسمای سرد انجام می‎شود طول عمر میوه‎ها را تا 3 هفنه تمدید می‎کند.

" با استفاده از فرایندی کم انرژی و غیر شیمیایی می‎توان محصولات را تازه نگه داشت و از تکثیر کپک جلوگیری کرد. به این ترتیب طول عمر میوه‎ها را برای هفته‎ها افزایش می‎یابد. " شاید در ابتدا خواندن این مطلب کمی به نظر عجیب برسد اما این موضوعی‎ست که دانشمندان دانشگاه موردوخ ( muroch )واقع در غرب استرالیا، توسعه داده اند و باعث ایجاد هیجان زیادی در میان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در غرب استرالیا و سراسر جهان شده‎اند.

دکتر کریستی بیلیس گفت: "هیچ چیز بدتر از این نیست که به سوپرمارکت بروید بسته‎ای توت‎فرنگی بخرید و بعد از دو روز ببینید اطراف آن‎ها را کرک‎های ریز خاکستری پوشانده و دیگر قابل استفاده نیست. چرا که آن‎ها را کپک پوشانده است. ناچارید آن‎ها دور بریزید و پولی را که برای آن داده‎اید نیز هدر می‎رود. این موضوع در خصوص آواکادو نیز صادق است."

filereader.php?p1=main_274588f220b1ddd9c 

 

دانشمندان برای حل این مشکل از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‎کنند که دکتر بیلیس آن را " رعد و برق موثر" می‎نامد که بدون تخریب میوه‎ها باعث کشته شدن جوانه‎های کپک می‎شود.

وی در توضیح این فرایند گفت: "پلاسما اساسا یک گاز یونیزه شده است، گازی که به آن جریان الکتریکی اعمال می‎کنیم. که در این حالت  گاز مورد نظر ما فقط هوا است.

پلاسما درست بمانند شعله‎ای‎ست که به هنگام رعد و برق می‎بینید و به میوه برخورد می‎کند با این تفاوت که دمای آن بسیار پایین است؛ و به این دلیل پلاسمای سرد نامیده می‎شود چون در دمای اتاق انجام می‎شود. بزرگترین مزیت این فرایند این است که بدون گرم کردن میوه، روی کیفیت آن تاثیر مثبت می‎گذارد .کاری که پلاسما می‎کند شکستن دیواره سلولی کپک و ایجاد اختلال در روند رشد آن است."

 

filereader.php?p1=main_bd82b7cc1582763ff

 

دکتر بیلیس گفت: " با این فرایند اساسا عمر مفید میوه‎ها را از حدودا پنج روز تا تقریبا سه هفته تمدید کردیم، و این تنها با کاهش پاتوژن هایی است که باعث تخریب بافت میوه می شود. وی افزود گام بعدی این است که آنچه را که در آزمایشگاه انجام می‎دهیم به یک کارخانه بسته‎بندی فعال در در جنوب غربی استرالیا به نام Donnybrook انتقال دهیم. آن‎ها روزانه 500 هزار میوه بسته‎بندی می‎کنند و این فرصت خوبی‎ست که این فرآیند در مقیاس بالا مورد استفاده قرار گیرد.

 

filereader.php?p1=main_d72eaae25a3c54aed

 

 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.