تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت با بهره‌گیری از نانوذرات

محققین دانشگاه دوک نانوذرات جدیدی را به منظور تبدیل دی اکسید کربن به متان تنها با استفاده از نورفرابنفش به عنوان منبع انرژی تهیه نمودند.

دانشمندان دانشگاه دوک از نانوذرات رادیوم استفاده نمودند تا انرژی موجود در نور فرابنفش را در جهت کاتالیز و تبدیل به دی اکسید کربن به متان (عنصرکلیدی بسیاری از سوخت ها) را به درستی به کار گیرند.

با کشف کاتالیستی که بتوانند این واکنش شیمیایی مهم را توسط نور فرابنفش انجام دهد، این تیم امیدوار است تا ورژن جدیدی از منبع انرژی را با استفاده از نور طبیعی خورشید جهت انرژی جایگزین برای سوخت های موجود به کار گیرند.

شیمیدانان تا کنون نتوانسته‎اند کاتالیست مناسب جهت انجام این واکنش را به دست آورند تا بتوانند میزان دی اکسید کربن را با تبدیل به متان در اتمسفر کم نمایند.

نانوذرات رادیوم نه تنها تاثیرات نور خورشید را بهبود می‎بخشند بلکه مزایایی تبدیل موثر و جداسازی به متان از مخلوطی از متان و سایر محصولات جانبی مانند مونوکسید کربن را داراست. این انتخاب پذیری توسط کاتالیست ها نیز می تواند به تاثیر واکنش کمک نماید.

جی لیو پروفسور دانشگاه دوک اظهار داشت: "قابلیت انتخاب پذیری و تاثیرگذاری مشخصه توسط نور خورشید بسیار هیجان انگیز است. این کشف حقیقتا ما را به درک جدیدی از کاتالیست  ها خواهد رساند."

رادیوم علیرغم اینکه یکی از نادرترین عناصر روی زمین است به طور شگفت انگیزی نقش مهمی در زندگی روزمره ما بازی خواهد نمود. مقادیر کم این فلز نقره ای رنگ، به منظور افزایش اثر کاتالیستی در تعداد زیادی از واکنش های صنعتی از جمله می‌تواند در داروسازی ، تولید شوینده ها، و کودهای نیتروژنی به کار گرفته شود و حتی نقش موثری در شکست و تجزیه آلاینده های سمی اتومبیل ها داشته باشد.

رادیوم سرعت انجام واکنش ها را با افزایش سطح انرژی افزایش می‌دهد که معمولا به فرم گرما در می آید که به راحتی تولید و جذب می شود.  با این وجود دمای بالا نیز می تواند سبب ایجاد مشکلاتی همچون کاهش عمر کاتالیست و سنتز ناخواسته برخی محصولات جانبی شود که باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرند.

 

filereader.php?p1=main_9e7cf7d1e25a1ff2fd6fa0bc31ac3d00.jpg&p2=news&p3=20&p4=1

نصب راکتور جدیدی برای تولید گرافن اکسید

نصب راکتور جدیدی برای تولید گرافن اکسید

شرکت جی 6. متریالز یک راکتور جدید برای تولید گرافن اکسید در مقیاس آزمایشی نصب کرد.