استفاده از فناوری پلاسمای سرد DC به عنوان رویکردی ایمن و مقرون به صرفه در استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی

محققان دانشگاه پردو (Purdue University) موفق به توسعه‌ی دستگاه جدیدی شده‌اند که از فناوری پلاسمای سرد (غیر حرارتی) بهره می‌برد که می‌تواند باعث ایجاد تحول در نحوه‌ی استریل شدن تجهیزات پزشکی شود.

محققان دانشگاه پردو (Purdue University) موفق به توسعه‌ی دستگاه جدیدی شده‌اند که از فناوری پلاسمای سرد (غیر حرارتی) بهره می‌برد که می‌تواند باعث ایجاد تحول در نحوه‌ی استریل شدن تجهیزات پزشکی شود. برخلاف روش‌های متداول که از منبع تغذیه فرکانس رادیوویی (RF) و منبع تغذیه پالسی جریان مستقیم (DC) برای تولید پلاسمای سرد استفاده می‌کنند، در این دستگاه پلاسمای سرد از طریق جریان مستقیم ولتاژ بالا ایجاد می‌شود که از پتانسیل بالایی برای استریلیزاسیون و گندزدایی برخوردار است.

 

Alexey Shashurin، سرپرست این تیم تحقیقاتی در دانشگاه پردو و سازنده این دستگاه می‌گوید:”ما از فناوری جریان مستقیم ولتاژ بالا برای ایجاد پلاسما به منظور استریل کردن ابزارآلات و تجهیزات پزشکی استفاده کردیم. این رویکرد جالب و منحصر بفرد بسیار ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تر از ولتاژ فرکانس رادیویی یا منبع تغذیه پالسی جریان مستقیم برای تولید پلاسمای سرد است“.

روش‌های مرسوم یعنی فرکانس رادیویی یا منبع تغذیه پالسی جریان مستقیم باعث ایجاد تداخل الکترومغناطیسی می‌شوند که منجر به ایجاد مشکل در برخی از دستگاه‌ها و مانتیورهای پزشکی می‌شوند و بیماران را در معرض خطر قرار می‌دهند. در مقابل استفاده از دستگاه پلاسمای سرد ولتاژ DC ایجاد یک سیستم ایمن به لحاظ الکترونیکی را تسهیل می‌کند.

آقای Wang یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گوید:”تکنولوژی پلاسمای سرد ما سیستمی بسیار ساده و مقرون به صرفه را در مقایسه با سیستم‌های پرتوهای الکترونی یا استریلیزاسیون تابش گاما ارائه می‌دهد. همچنین ما به جای استفاده از رویکرد متداول استریلیزاسیون دمای بالا که به تجهیزات بیشتری نیاز دارد در حال استفاده از سیستم استریلیزاسیون در دمای محیط هستیم. بعضی از ابزارهای پزشکی مانند آن مواردی که شامل قطعات پلاستیکی هستند، نمی‌توانند با استفاده از رویکرد متداول استریل شوند. از این گذشته فناوری پلاسمای سرد DC با استفاده از هوا به عنوان عامل استریل کننده به جای عوامل شیمیایی رویکردی اقتصادی‌تر را ایجاد می‌کند“.

 

شماتیک فناوری پلاسمای سرد ولتاژ DC برای تولید گاز استریلیزاسیون برای بسته بندی تجهیزات پزشکی

 

علاوه بر ساخت یک راکتور پلاسمای سرد، محققان روشی را برای استفاده از فناوری پلاسمای سرد ولتاژ DC برای تولید گاز استریل کننده ایجاد کرده‌اند. این گاز در ادامه می‌تواند برای ایجاد یک پکیچ استریل ارزانتر برای تجهیزات پزشکی (یک صنعت 21 میلیارد دلاری در سال 2016) استفاده شود.

Shashurin می‌گوید:”این دستگاه یک فناوری تحول آفرین است که می‌تواند منجر به تغییر پارادایم در حوزه استریلیزاسیون شود. عدم استفاده از عوامل شیمیایی، پایین بودن دمای فرآیند، سادگی و ایمن بودن دستگاه، این فناوری را به ابزاری تعیین کننده در استریل کردن ابزار پزشکی تبدیل می‌کند“.

در حال حاضر این تیم تحقیقاتی در جستجوی دیگر کاربردهای بالقوه‌ این فناوری هستند که عبارتند از جلوگیری از رشد باکتری‌ها در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی، تمیز کردن سطوح در صنایع ساخت و تولید، و افزایش قدرت جوانه‌زنی و رویش در بخش کشاورزی. 

این اختراع برنده جایزه Innovation Corps (I-Corps)، برنامه مورد حمایت بنیاد ملی علوم، شده و در قالب یک پتنت به ثبت رسیده است.

منبع مطلب PHYS.ORG
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.