پاشش حرارتی HVOF

پوشش‎های HVOF بیش از چهل سال به منظوراستافده‎های صنعتی و ایجاد پوشش‎هایی سخت و چگال و فشردگی کم بکار رفنه‎اند. این پوشش‎ها مشخصا برای افزایش عمر اجزای فلزی، بخصوص قطعاتی که در معرض خوردگی، فرسایش و سایش هستند. به کمک فناوری سطح و به شکلی کاملا اتوماتیک ، در یک محفظه گازی را اسپری می‎کند تا ساخت قطعه‎ای با کیفیت به پایان برسد ضمن آنکه ظول عمر آن را تا حد بسیاری گسترش خواهد داد.

در این فرآیند از ترکیب اکسیژن با انواع مختلفی از سوخت‎ها مانند هیدروژن، پروپان و کاروسین استفاده می‎نماید. این روش یکی از پیشرفته‎ترین روش‎های اسپری است که در آن سوخت و اکسیژن با نسبت خاصی باهم مخلوط شده و پس از احتراق با فشار و سرعت زیادی از دهانه تفنگ خارج می­‎شوند.  با استفاده ازموج انفجار در محفظه احتراق داخلی ، ذرات مواد کاربیدی با سرعت حدود 1200 تا 1500 متر بر ثانیه (تقریبا پنج برابر سرعت صوت) بر روی سطوح قطعات مورد نظر اعمال می‎شوند.

انرژی حاصل از این واکنش به صورت حرارت و افزایش فشار از تفنگ تخلیه می‎گردد که باعث ذوب شدن پودر و سرعت دادن به ذرات پودر می‎شود. پس از تثبیت شرایط انفجاری، پودر با یک نرخ کنترل شده به همراه یک گاز خنثی مثل نیتروژن یا آرگون که نقش حامل پودر را دارد توسط یک دستگاه تزریق پودر وارد تفنگ می‎شود و به همراه گازهای محترقه در اثر انفجارهای مداوم شتاب می‎گیرد و به سرعت لازم می‎رسد. این ذرات شتاب داده شده در زمانی بسیار کوتاه به سطح مقابل که در یک فاصله بهینه قرار دارد می رسند و سطحی کاملاً صاف و مقاوم را ایجاد می کند.


مهم‎ترین مزایای روش HVOF به شرح زیر است:

1-   حرارت دهی بسیار موثر و یکنواخت ذرات به دلیل تلاطم شدیدی که در محفظه احتراق رخ می‎دهد.

2-   اکسید شدن سطحی بسیار کم است چرا که زمان تماس ذرات نسبت به سایر روش‎های حرارتی کوتاه‎تر است.

3-    حداکثر دمای ذرات نسبت به سایر روش‎هایی نظیر تفنگ قوسی یا پلاسما پایین‎تر است. در روش HVOF با استفاده از مخلوط اکسیژن و پروپیلن حداکثر دمای ایجاد شده حدود 3000 درجه سانتی گراد است، این در حالی است که در روش پلاسمایی دما به بالاتر از 1300 درجه سانتیگراد می رسد که احتمال اکسید شدن یا تجزیه برخی ترکیبات را فراهم آورده و از کیفیت پوشش می‎کاهد.

4-    کیفیت پوشش های شکل گرفته معمولا مستقل از فاصله ی سطح قطعه با تفنگ است.
این روش پوشش دهی کاملا مناست برای پوشش دهی انواع کاربیدها بر روی سطح قطعات است. درصد تخلل روش HVOF  نسبت به سایر روش های بسیار کمتر (کمتر از 5/0 درصد ) است. 
قابل توجه است که در این روش (HVOF) استحکام چسبندگی نسبت به سایر روش‎های حرارتی بالاتر است.

 

منبع مطلب
 شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

نانومحصول ایرانی؛ شیرآلات با پوشش نانوساختار تزئینی

شرکت شیرآلات البرز روز با پوشش نانوساختار تزئینی به روش PVD موفق به تولید شیرآلات ساختمانی شده است. این محصول نسبت به شیرآلات رایج، مقاومت به خوردگی و سختی بالایی دارد.