هشتمین کنفرانس سلول‌های خورشیدی نانوساختار

هشتمین کنفرانس سلول‌های خورشیدی نانوساختار امسال در تاریخ 12 اردیبهشت ماه 1398 با تاخیری حدود 6 ماهه نسبت به برنامه هر سال، در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

کنفرانس سلول‌های خورشیدی نانوساختار دانشگاه شریف یکی از مهم‌ترین و معتبرترین رویداد‌های این حوزه است که همه ساله با حمایت بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه صنعتی شریف و مجموعه شریف‌سولار در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. هشتمین کنفرانس سلول‌های خورشیدی نانوساختار امسال در تاریخ 12 اردیبهشت ماه 1398 با تاخیری حدود 6 ماهه نسبت به برنامه هر سال، در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. به گفته دبیر کنفرانس، دلیل این تاخیر تلاطم‌هایی بود که در مورد قیمت دلار و هزینه‌های مهمان خارجی وجود داشت. متاسفانه با بالا رفتن نرخ دلار امکان کمتری برای دعوت از مهمان‌های خارجی ایجاد شده است. در سال 97 قیمت مواد و تجهیزات آزمایشگاهی نیز به میزان زیادی افزایش پیدا کرد و در شرایطی که بودجه های تحقیقاتی دانشگاه‌ها زیاد نیستند کار تحقیقاتی در همه زمینه‌ها و از جمله سلول‌های خورشیدی مشکل شده است. در بعضی گروه ها این موضوع باعث شد که کار تحقیقاتی به سمتی سوق پیدا کند که کمتر از مواد گران قیمت استفاده شود. به عنوان مثال در حوزه سلول‌های پروسکایتی استفاده از کربن به جای طلا و به کار گیری مواد جایگزین به جای اسپایرو. در این شرایط ضروری است که گروه ها با کمک و تبادل تجربیات به یکدیگر امکان عبور جمعی از بحران ایجاد شده را فراهم آورند.

این کنفرانس نیز مانند کنفرانس های قبلی با هدف هم افزایی علمی در حوزه سلول های خورشیدی برگزار می‌شود. در این کنفرانس هر ساله حدود 15 سخنرانی، 100 پوستر در روز اول و یک کارگاه 6 ساعته در روز دوم برگزار می‌شود و امسال نیز روال کنفرانس به همین شکل خواهد بود. موضوعات کنفرانس شامل موارد زیر است: 

  • سلول‌های خورشیدی پروسکایتی 
  • سلول‌های خورشیدی لایه نازک 
  • سلول‌های فتوالکتروشیمیایی 
  • سلول‌های خورشیدی آلی و پلیمری
  • سلول‌های خورشیدی رنگدانه ای 
  • سلول‌های خورشیدی حساس شده یا مبتنی بر نقاط کوانتومی 

علاقمندان و متقاضیان تا ۱۸ فروردین ماه ۹۸ فرصت دارند تا چکیده مقالات خود را جهت شرکت در این کنفرانس ارسال کنند. در ادامه پس از داوری مقالات ارسال شده از ۱۸ الی ۲۳ فروردین، برنامه نهایی کنفرانس در تاریخ ۲۴ فروردین اعلام خواهد شد.

در جوار کنفرانس و نزدیک به محل پذیرایی، فضایی جهت استقرار شرکت‌هایی که فعالیت‌هایی مرتبط با سلول خورشیدی دارند در نظر گرفته شده است. یکی از اهداف کنفرانس تعامل میان فعالیت‌های پژوهشی سلول خورشیدی با شرکت‌ها، اعم از بازرگانی، ساخت و فروش تجهیزات و شرکت‌های تحقیق و توسعه‌ای، و آشنایی گروه‌های دانشگاهی با این فعالیت‌ها است.

 

 

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت زیر مراجعه فرمایند.

http://ncl.sharif.ir/nssc98/index.htm

منبع مطلب