رشد مجدد بافت در بیماری‎های پیرادندانی به کمک نانوغشا

نانوغشا می‎تواند به رشد بافت از دست ‎رفته در در بیماری‎های پیرادندانی کمک کند. علیرضا مشاوری‎نیا و همکارانش در صدد توسعه غشایی هستند که رشد مجدد بافت پیرادندانی را افزایش می‎دهد و پس از اتمام درمان توسط بدن جذب می‎شود.

بیماری‎های پیرادندانی (periodontal disease) با تورم لثه و از دست دادن استخوان در اطراف دندان مشخص می‎شود و می‎تواند موجب بوی نامطبوع، دندان درد، نازک شدن لثه و در موارد شدید باعث از دست دادن دندان شود. نانوغشا می‎تواند به رشد بافت از دست ‎رفته در در بیماری‎های پیرادندانی کمک کند. در مارس 2019 پژوهشگران با استفاده از غشای کاشته‎شده در لثه موش‎ها توانستند به بازسازی بافت پیرادندانی کمک نمایند.

دانشمندان به منظور رشد مجدد بافت از دست رفته لثه و استخوان، تلاش کرده‌اند تا قطعات پلیمری کاشتنی را در جایگاهی حفاظت‌شده نزدیک ریشه دندان ایجاد کنند که با به‎کارگیری سلول‌های بنیادی نزدیک و کمک آن‌ها در ساخت سلول‎های جدید موجب ‎شوند تا به لثه و سلول‌های استخوانی جدید تقسیم شوند. با این حال، معمولا جراحی دوم برای حذف غشای پلیمری ضروری است که می‌تواند روند فرآیند بهبودی را کامل نماید.

اگر چه پژوهشگران غشاهای زیست تخریب پذیر را توسعه داده‌اند، اما این مواد تمایلی برای رشد مجدد بافت پیرادندانی ندارند. علیرضا مشاوری‎نیا و همکارانش در صدد توسعه غشایی هستند که رشد مجدد بافت پیرادندانی را افزایش می‎دهد و پس از اتمام درمان توسط بدن جذب می‎شود.

این پژوهشگران غشاهای نانورشته‎ای از پلی(ε-کاپرولاکتون) را ساختند. پلی(ε-کاپرولاکتون) یک پلیمر زیست‎سازگار است که استفاده از آن قبلا برای کاربردهای پزشکی تایید شده‌است. سپس غشا را با پلی‎دوپامین (PDA) پوشش دادند. PDA پلیمری مصنوعی است که از پروتئین‌ چسبناکی که صدف‎های دوکفه‎ای برای اتصال به سطوح مرطوب از آن استفاده می‌کنند تقلید می‌نماید.

در آزمایشگاه، سلول‌های بنیادی مشتق‌شده از دندان، به غشا متصل شده و متمایز می‎شوند. پوشش PDA همچنین یون‎های کلسیم و فسفات را جذب نموده و منجر به کانی‌سازی اولیه استخوان می‎شود. زمانی که پژوهشگران غشا را به داخل لثه‎ موش‌های صحرایی دارای نقص‌های پیرادندانی پیوند زدند، استخوان در عرض هشت هفته در مکان‌های دارای نقص در سطوح طبیعی دوباره بازسازی شد. در این زمان غشاها تخریب شده و توسط موش‌ها جذب شدند.

در حال حاضر، پژوهشگران بر روی افزودن اجزای دیگر به غشا کار می‎کنند که به ترمیم و پیشگیری از عفونت کمک می‎کنند.