کارخانجات تولید آرد، مشتریان آینده پلاسما

تحقیقات نشان می‎دهد پلاسمای سرد قادر است آلودگی موجود بر سطح گندم که برای سلامتی مصرف کننده مضر است و در آرد گندم باقی می‎ماند را بدون تغییر ژنتیکی یا آثار مخرب بطور کامل استریل نماید.

تحقیقات انجام شده بر روی گندم‎­های ذخیره شده در چند سیلو در ایران نشان داده است که 100 درصد نمونه­‎های تست شده دارای آلودگی به انواع قارچ­‎ها بودند. تحقیق مشابهی در ترکیه نیز وجود آلودگی قارچی را در 91 درصد نمونه­‎های تست شده گزارش کرده است.

در سال­‎های اخیر پژوهش­‎‎هایی در زمینه استریل پلاسمایی و انجام آزمایشات بر روی انواع خشکبار، غلات و ادویه‎­جات توسط فناوران پلاسمای سرد در کشور انجام گرفت.

‍پلاسمای دمای پایین که به پلاسمای صنعتی نیز موسوم است قادر به ضدعفونی کردن، تخریب میکروارگانیسم­‎ها و همچنین شکستن پیوندهای ترکیباتی نظیر گازهای آلی فرار(اتیلن، بنزن و ...) می‎­باشد. تاکنون نتایج آزمایشگاهی در این زمینه بدست آمده است ولی هیچ دستگاهی در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی برای استفاده از این فناوری نوظهور طراحی و ساخته نشده است.

نمونه­‎ای از این آزمایشات، تست بر روی نمونه‎­های گندم و جو برای حذف انواع مختلف میکروارگانیسم­‎ها بود. ورود گندم­‎های آلوده به انواع مختلف میکروارگانیسم‎ها و به خصوص قارچ­‎ها باعث آلودگی تمام گندم­‎های موجود در سیلو می­‎گردد. به علاوه ورود گندم­‎های وارداتی از سایر کشورها باعث انتقال قارچ­‎های مناطق مختلف دنیا به سیلوهای کشور می­‎گردد.

قارچ­‎های موجود در گندم بیشتر شامل سه نوع آسپرژیلوس (Aspergillus)، فوزاریوم (Fusarium)  و پنی سیلیوم (Penicillium) می­‎باشد که گونه آسپرژیلوس هنگام خشک کردن، انبار و نگهداری، محصولات را آلوده می­‎کند. این قارچ باعث تولید سم آفلاتوکسین در گندم می­گردد که علاوه بر کاهش کیفیت دانه و آرد گندم، سبب ایجاد انواع بیماری­‎ها در مصرف­‎کنندگان می­‎گردد.

 

 

روش‎­های مختلفی برای حذف آلودگی­‎های میکروارگانیسم سطح بذر مورد استفاده قرار گرفته است که تابش UV و استفاده از مواد شیمیایی مختلف برای استریل بذر گندم، از روش‎­های متداول در این راستا می­‎باشد. در سال­‎های اخیر، تابش پرتو ایکس و گاما به عنوان روش‎­هایی با توانایی استریل کامل سطح بذر از میکروارگانیسم‎­ها نام برده شده است. از معایب استفاده از نور ماورای بنفش و پرتوی ایکس می­توان به تغییرات ژنتیکی بذرها و عدم استریل کامل اشاره نمود. در روش استفاده از محلول­های شیمیایی، آلودگی گندم به ماده شیمیایی است که یک روش منسوخ شده می‎­باشد.

 

منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.