تولید پارچه‎های بر پایه‎ گرافن جهت کاربرد در جو زمین

گروهی تحقیقاتی به هدایت اساتیدی از دانشگاه منچستر روش جدیدی را برای تولید پارچه‎های بر پایه‎ گرافن جهت کاربرد در جو زمین به دست آوردند. این روش قابلیت ایجاد چند تن از الیاف بر پایه گرافن هادی از طریق ماشین‌آلات فعلی و بدون افزایش هزینه تولید را دارد. این پارچه‎­های الکترونیکی چند منظوره به‌صورت بالقوه قابل استفاده در وسایل مورد استفاده در جو زمین را دارا هستند.

گرافن تک لایه‌ای دو بعدی از اتم‌های کربن با ساختار فشرده شش‌وجهی است. این ماده همانند نانو لوله‌های کربنی دارای مساحت سطح به حجم بالا و جنبش ذاتی بسیار زیادی است. علت استفاده از گرافن، انعطاف‌پذیری و هدایت بالای آن می­‎باشد. از طرفی خواص مکانیکی آن نیز قابل توجه است. این خواص گرافن را به یک ماده مناسب جهت تقویت نانوکامپوزیت‌ها تبدیل کرده است. در گرافن هر اتم در معرض محیط خود قرار می­گیرد و می‎­تواند تغییرات محیط اطراف خود را درک کند. بنابراین ماده‎­ای مناسب جهت استفاده در حسگرها نیزهست.

گروهی تحقیقاتی به هدایت دکتر نزمل کریم (Nazmul Karim) و پروفسور کوستیا نوسلو (Kostya Novoselov) که از اساتید دانشگاه منچستر هستند روش جدیدی را برای ایجاد الیاف بر پایه گرافن به دست آوردند. تاکنون تلاش­‎های قابل توجهی جهت ترکیب حسگرها به لباس و سایر پوشش‏‎­ها انجام شده بود اما فرآیند تولید آن­ها پرهزینه و پیچیده بود و به زمان زیادی نیاز داشت. به‌علاوه مواد مورد استفاده غیر قابل تجزیه، فلزی و یا ناپایدار بودند.

همان‌طور که در ACS Nano گزارش شده است، روند جدید طراحی شده توسط محققان در موسسه ملی گرافن، قابلیت ایجاد چند تن از الیاف بر پایه گرافن هادی از طریق ماشین‌آلات فعلی و بدون افزایش هزینه تولید را دارد. این پارچه‎­های الکترونیکی چند منظوره به‌صورت بالقوه قابل استفاده در وسایل به کار برده شده در جو زمین مانند انواع وسایل پرنده، لباس­‎های ورزشی، مناسب برای برنامه­‎های مراقبت­‎های بهداشتی، تناسب اندام و بسیاری از کاربردهای دیگر می‌باشند.

این مواد علاوه بر امکان تولید در حجم بالا، تجزیه‌پذیر، کم‌هزینه، انعطاف‌پذیر و قابل شست‌وشو می‎­باشند. چنین حسگرهایی را می‎­توان به یک بلوتوث با قدرت کم و یا یک RFID متصل کرد و به این ترتیب به‌صورت بی سیم، داده­‎ها به تلفن همراه منتقل می­‎شود.

تاکنون تلاش‎­های قابل توجهی جهت ترکیب حسگرها به لباس و سایر پوشش­‎ها انجام شده بود اما فرآیند تولید آن­‎ها پرهزینه و پیچیده بود و به زمان زیادی نیاز داشت. به‌علاوه مواد مورد استفاده غیر قابل تجزیه، فلزی و یا ناپایدار بودند.

همان‌طور که در ACS Nano گزارش شده است، روند جدید طراحی شده توسط محققان در موسسه ملی گرافن، قابلیت ایجاد چند تن از الیاف بر پایه گرافن هادی از طریق ماشین‌آلات فعلی و بدون افزایش هزینه تولید را دارد. این پارچه­‎های الکترونیکی چند منظوره به‌صورت بالقوه قابل استفاده در وسایل به کار برده شده در جو زمین مانند انواع وسایل پرنده، لباس‎­های ورزشی، مناسب برای برنامه­‎های مراقبت­‎های بهداشتی، تناسب اندام و بسیاری از کاربردهای دیگر می‌باشند.

این مواد علاوه بر امکان تولید در حجم بالا، تجزیه‌پذیر، کم‌هزینه، انعطاف‌پذیر و قابل شست‌وشو می­‎باشند. چنین حسگرهایی را می‎­توان به یک بلوتوث با قدرت کم و یا یک RFID متصل کرد و به این ترتیب به‌صورت بی سیم، داده‎­ها به تلفن همراه منتقل می‎­شود.

 

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ پتوی هواپیما آنتی‌باکتریال

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است. این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و علاوه بر آنتی‌باکتریال بودن، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر...