بهبود درمان سرطان با استفاده از فناوری نانوحباب

تزریق نانوحباب‌های اکسیژن می‌تواند خون را از اکسیژن غنی سازد و منجر به بهبود اثربخشی درمان‌های سرطان مثل پرتودرمانی و شیمی‌درمانی گردد.

خون غنی از اکسیژن می‌تواند برای درمان سرطان مفید باشد. به گفته پژوهشگران، فناوری نانوحباب (nanobubble) می‌تواند اکسیژن را به سلول‌های بیمار منتقل کند و به بازیابی مؤثر درمان سرطان کمک کند. پروفسور Joseph Irudayaraj و گروهش از دانشگاه Illinois اخیراً یک پلت فرم مبتنی بر نانوفناوری ایجاد کرده‌اند که اکسیژن را به سلول‌های بیمار تحویل می‌دهد و به بهبود اثربخشی درمان سرطان کمک می‌کند. اما آیا فناوری نانوحباب می‌تواند درمان تحول‌آور جدیدی باشد که ما به آن نیاز داریم؟

فناوری نانوحباب می‌تواند موجب بهبود اثربخشی درمان‌های موجود در سرطان شود. مانع اصلی در درمان مؤثر برخی از سرطان‌ها، شرایطی است که به عنوان هیپوکسی (hypoxia) شناخته می‌شود که در آن سلول‌های سرطانی از اکسیژن محروم می‌شوند و در نتیجه نسبت به درمان‌های سنتی مانند پرتودرمانی و شیمی‌درمانی مقاوم می‌شوند. وقتی این اتفاق در عمل رخ می‌دهد، پزشک به طور معمول مقدار تشعشع یا غلظت مواد شیمی‌درمانی را افزایش می‌دهد که اغلب به طور معکوس بر بیمار تأثیر می‌گذارد.

پروفسور Irudayaraj، بنیانگذار مهندسی زیستی، گفت: "سلول‌ها در حالت هیپوکسی دو تا سه برابر کم‌تر، پذیرنده درمان‌هایی مانند پرتودرمانی و شیمی‌درمانی هستند. اگر فناوری ما بتواند میزان تشعشع را حتی تا ۲۰ درصد کاهش دهد، پس این فناوری مؤثر است".

Irudayaraj و تیم تحقیقاتی او، حباب‌های اکسیژن قابل‌تزریق در اندازه نانو را از ترکیبات سلولز تأیید شده توسط FDA، که زیست سازگار نیز هستند، تهیه نمودند. در پژوهشی که در "Nature Scientific Reports"منتشر شد، آن‌ها نانوحباب‌هایی با اندازه ۸۰ تا ۵۰۰ نانومتر را به موش‌هایی مبتلا به سرطان دهانه رحم (HeLa) و سرطان مثانه (MB49) تزریق کردند. قرار گرفتن در معرض ریزمحیط (microenvironment) اسیدی در اطراف و داخل سلول‌های سرطانی و یا تحریک توسط فراصوت، سبب می‌شود پوسته‌های نانوحباب تخریب شده، اکسیژن آزاد شود و مسیرهای انطباقی هیپوکسی بی‌ثبات گردد. در نتیجه، نانوحباب‌های اکسیژن، حالت اپی‌ژنتیک (epigenetic) ژن‌های مرتبط با چرخه سلولی را تغییر داده و منجر به کاهش سرعت گسترش سلول‌های سرطانی شوند.

به گفته Irudayaraj، این کار اولین ارائه از اجرای ایمن و موفقیت‌آمیز نانوحباب‌های اکسیژن کم‌تر از ۱۰۰ نانومتر بود. و این نخستین نشانه از پتانسیل درمانی نانوحباب‌ها در بازگرداندن بخش‌های سرطانی هیپوکسیک (hypoxic) را فراهم می‌کند. در نهایت فناوری نانوحباب می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی برای درمان سرطان‌های لنفوم، مثانه، پروستات و سینه باشد. در این بازنمایی، نانوحباب‌ها (نقطه‌های آبی "blue dots") به عنوان عوامل تضاد (contrast) فراصوت عمل می‌کنند و می‌توانند به وسیله فراصوت برای آزاد کردن اکسیژن و بی‌ثبات کردن مسیرهای انطباقی هیپوکسی در سرطان، به کار گرفته شوند.