شایعه کاهش بازده باتری محصولات تسلا

تعدادی از مشتریان خودروهای تسلا اطلاعات جالبی را درباره عمر و کارایی باتری‎های محصولات الکتریکی این شرکت مطرح کردند و مدعی شدند که باتری‎های این شرکت، بازده مناسب را تولید نمی‎کنند.

بررسی جامعی از اطلاعات 419 کاربر در اروپا، آمریکا و آسیا درباره محصولات تسلا مدل X، S و 3 حاصل شد. آنها متوجه شدند که باتری‎های لیتیم-یون شرکت تسلا، همانند آنچه که توسط تمام سازندگان خودروهای الکتریکی استفاده می‎شود، اختلافی در نحوه‎ی ازکارافتادگیِ آنها در طی زمان وجود ندارد. باتری‎های تسلا 95.6% ظرفیت اولیه را پس از 50000 کیلومتر مسافت حفظ می‎کنند. در ادامه نیز 94% ظرفیت اولیه پس از 100000 کیلومتر رسیده و بیش از 90% ظرفیت آن پس از طی 250000 کیلومتر باقی خواهد ماند.

البته با بررسی‎هایی که در سال 2017 صورت گرفت، مشخص شد که باتری‎های تسلا تقریباً 91% ظرفیت اولیه خود را حفظ می‎کنند.

طبق بررسی‎ها، هیچ کدام از سازندگان خودروهای الکتریکی، شیمی باتری ویژه‎ای ندارند. طبق گفته پروفسور Less (مدیر بخش تحقیقات باتری آزمایشگاه دانشگاه میشیگان): "باتری‎هایی که در این آزمایشگاه استفاده می‎شوند، 100% ظرفیت اولیه خود را علیرغم طی صدها چرخه شارژ-دشارژ حفظ می‎کنند."

حتی جدیدترین سل‎های ساخت شرکت تسلا که به مقدار کمتری از فلز گران قیمت کبالت بهره می‎برند، چندان با نمونه‎های قبلی خود متفاوت نیستند. اما نکته حائز اهمیت، مربوط به نحوه بسته‎بندی باتری‎هاست. بطوریکه مهندسان تسلا تعداد زیادی باتری را در فضای بسیار کوچکی قرار می‎دهند." از زمان آغاز به کار تسلا، این شرکت از باتری‎های 18650 شرکت پاناسونیک در ابعاد AA استفاده کرده است. در حال حاضر، این شرکت از نمونه‎های 21700 برای مدل 3 و مدل‎های بعدی استفاده می‎کند.

این سل‎های جدید می‎توانند مسافت طی شده را افزایش داده و از قیمت تمام شده باتری نیز بکاهند. بنابراین نیاز به طراحی مجدد بسته باتری احساس می‎شود. به همین جهت شرک تسلا ادعا کرده که باتری‎های خودروهای الکتریکی آن، بیشترین دانسیته انرژی را در بین خودروهای الکتریکی در اختیار داشته و از طرفی کمترین هزینه را به ازای هر کیلووات ساعت متحمل خواهند شد.

باتری‎های نسل جدید، به چند سال زمان برای عبور از مرحله آزمایشگاه به خط تولید نیاز دارند و در ادامه هم باید بهبودهایی در طراحی سل و روش ساخت صورت پذیرد.

در حال حاضر، طراحی‎های ارزان‎تر نظیر سل‎های کیسه‎ای به شدت با استقبال مواجه شدند که می‎توانند در خودروهای الکتریکی استفاده شوند. کارخانه‎های سازنده باتری بزرگتری از تسلا در اروپا و آسیا در حال ظهور هستند و طراحی هوشمندانه بسته‎های باتری تسلا امکان ایجاد رقابت بین سازندگان باتری را فراهم کرده است.