کاهش زمان شارژ باتری تا حد چند ثانیه با نانوذرات مایع

محققان دانشگاه گلاسگوی اسکاتلند توانستند با استفاده از مایع متتراکم در باتری‎های درجریان، زمان شارژ آنها را به چند ثانیه تقلیل دهند.

شارژ مجدد خودروهای الکتریکی به زمان بیشتری نسبت به بنزین‎زدن خودروهای معمولی نیاز دارد که همین عامل منجر به کاهش رشد خودروهای الکتریکی شده است. لذا به منظور کاهش زمان مورد نیاز شارژ باتری و بهبود کارایی خودروی الکتریکی، باید پیشرفت در سل‎های باتری صورت پذیرد.

شیمی‎دانان اسکاتلندی در دانشگاه گلاسگو با درک احتیاجات باتری‎های خودروهای الکتریکی، روشی را برای بهبود زمان شارژ باتری‎ها ارائه دادند. آن‎ها توانستند با استفاده از ترکیبات مایع با چگالی بالا، زمان شارژ را به چند ثانیه برسانند (زمان میانگین شارژ باتری خودروهای الکتریکی 30 دقیقه تا 3 ساعت است).

نحوه طراحی و مکانیسم‎های باتری‎های درجریان توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است. باتری که در این پروژه استفاده شد، از یک مایع متراکم حاوی نانو مولکول‎هایی برای ذخیره بهتر گاز هیدروژن و توان الکتریکی است.

این مایع قادر به تولید انرژی مورد نیاز در کمترین زمان است. زمانیکه باتری باید شارژ شود، رانندگان باید مایع باتری را تعویض کنند. به صورتی که مایع قبلی تخلیه شده و محفظه باتری با مایع نانوییِ جدید پر می‎شود.

باتری‎های درجریان، مزایای دیگری نیز دارند. مثلاً ظرفیت انرژی تولیدی توسط این باتری‎ها تا 10 برابر افزایش می‎یابد. به علاوه، ترکیب بکاررفته در این باتری قابل بازیابی است و می‎توان در سایر کاربردهایی که به باتری نیاز دارند از آن بهره برد. از طرفی، دانسیته انرژی بالای این ماده می‎تواند مسافت طی‎شده توسط خودروهای الکتریکی را افزایش دهد.

در حالیکه این فناوری، بسیار نویدبخش است؛ اما استفاده از باتری‎های در جریان در خودروهای الکتریکی به زمان بیشتری نیاز دارد. ضمناً تحقیقات جامعی نیز برای کسب اطمینان از ایمنی و پایداری ماده در زمان‎های طولانی مورد نیاز هستند. البته افزایش مقیاس این باتری نیز هنوز یک چالش جدی به شمار می‎رود.