شارژ در یک دقیقه!

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا موفق شدند با ساخت باتری‎های آلومینیوم-یون، تعداد چرخه‎های شارژ-دشارژ باتری را تا 7500 چرخه ارتقا دهند.

محققان دانشگاه استنفورد نوعی باتری را ساختند که در آینده‎ای نزدیک می‎تواند در گوشی‎های هوشمند بکار رود. این باتری که از آلومینیوم و گرافیت ساخته شده، انعطاف‎پذیر، ایمن، ارزان و با قابلیت شارژ سریع است که مدت زمان شارژ را از حالت صفر تا 100 درصد در مدت یک دقیقه طی می‎کند. نتایج این تحقیق در مجله Nature به چاپ رسید.

روزی این باتری‎ها می‎توانند با صفحات انعطاف‎پذیری که در گوشی‎های هوشمند استفاده می‎شوند، بکار روند.

امروزه بازار باتری‎ها در قبضه باتری‎های لیتیم-یون قرار دارد. اما آقای هونجی دای (Hongjie Dai)، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، بیان کرده که باتری‎های لیتیم-یون با توجه به پتانسیل اشتعالی که دارند، می‎توانند خطرناک باشند. ولی باتری‎های آلومینیوم-یون از این مشکل بری هستند.

ضمناً این باتری‎ها می‎توانند طول عمر بیشتری از باتری‎های لیتیم-یون داشته باشند. بطوریکه، باتری‎های لیتیم-یون 1000 مرتبه توانایی شارژ-دشارژ دارند. باتری‎های آلومینیوم-یونی که پیشتر ساخته شدند، پس از طی 100 چرخه با افت ظرفیت مواجه می‎شدند؛ در حالیکه باتری ساخته شده توسط این محققان، 7500 چرخه را بدون افت ظرفیت طی می‎کند. علاوه بر این مزیت، این باتری از ایمنی بالایی نیز برخوردار است؛ فلذا این نمونه را به گزینه‎ای جذاب و نویدبخش برای ذخیره انرژی در شبکه‎های الکتریکی تبدیل کرده است.

ذکر این نکته، حائز اهمیت است که اگرچه این نمونه بسیار نویدبخش است اما هنوز هم برای جایگزینی با باتری‎های لیتیم-یون مناسب نیست. این باتری تقریباً نصف ولتاژ باتری‎های لیتیم-یون را داراست و همچنین دانسیته انرژی کمتر از یک سوم را نسبت به باتری‎های لیتیم-یون دارد و موجب سنگینی باتری می‎شود.

در هر صورت برای جایگزینی این باتری‎های نویدبخش با باتری‎های لیتیم-یون فعلی، مسیر طولانی باید طی شود که گام‎های اولیه آن با موفقیت برداشته شده‎اند.