4 روش ساده برای افزایش طول عمر باتری موبایل

مشکل کاربرانی که از گوشی‎های موبایل استفاده می‎کنند، این است که شارژ باتری آن‎ها به سرعت تمام شده و باتری آن‎ها طول عمر مفیدی ندارد. با رعایت برخی نکات ساده می‎توان طول عمر مفید باتری‎ها را افزایش داد.

درخواست عمده کاربران موبایل، از گوشی‎هایشان، باقی ماندن شارژ آن‎ها در طول روز است. در حقیقت، میزان دوام عمر باتری به دو فاکتور بستگی دارد: چگونه از موبایل در طول روز استفاده می‎کنیم؟ و پیشتر چگونه از آن‎ها استفاده کرده‎ایم؟

گوشی‎های موبایل از باتری‎های لیتیم-یون استفاده می‎کنند. در این باتری‎ها با تحرک یون‎های لیتیم به داخل و خارج از الکترودها، ارتباط بین الکترودها برقرار می‎شود. متاسفانه این فرایندها کاملاً برگشت‎پذیر نیستند و باتری‎ها با ادامه سیکل‎های شارژ-دشارژ، ظرفیت و ولتاژ خود را ازدست خواهند داد. همچنین الکترولیت موجود در باتری نیز در طی چرخه‎ها تخریب می‎شود. توانایی باتری‎های لیتیم-یون برای ذخیره بار الکتریکی بستگی به میزان تخریب آن دارد. با رعایت چند پارامتر ساده، کاربران می‎توانند میزان تخریب را کاهش داده و طول عمر موبایل خود را افزایش دهند. در زیر چند راهکار ساده برای افزایش طول عمر باتری ارائه شده است:

 

1) کنترل دشارژ

باتری‎های لیتیم-یون پس از طی 300 تا 500 سیکل، تقریباً 80% ظرفیت خود را حفظ می‎کنند. البته در عمده‎ی آنها، ظرفیت 80 درصدی باتری پس از طی تنها 100 سیکل بوجود می‎آید.

خوشبختانه می‎توان ظرفیت باتری را با محدودکردن تعداد دفعات دشارژ باتری افزایش داد. اگر این وضع اتفاق بیفتد، می‎توان از شارژ بیش از حد باتری و در مقابل، خاموشی خودکار باتری با پایان شارژ جلوگیری کرد.

 

2) افزایش دفعات شارژ

 اکثر گوشی‎های امروزی توانایی شارژ سریعی دارند که امکان شارژ دستگاه در چند دقیقه را به جای چند ساعت برای کاربران فراهم می‎کند. شارژ بسیار سریع باتری، توانایی ذخیره ظرفیت آن را کاهش می‎دهد. فرایند انتقال یون‎های لیتیم بین الکترودها، یک فرایند آهسته است. بنابراین شارژ آهسته باتری تحرکات بیشتری را رقم زده و در نتیجه ظرفیت ذخیره باتری افزایش می‎یابد. مثلاً شارژ باتری در 5 دقیقه در مقایسه با شارژ آن در 2 ساعت، ظرفیت باتری را برای آن سیکل بیش از 20% کاهش می‎دهد.

 

3) کنترل دما

دمای مناسب باتری برای ذخیره بهینه ظرفیت، بین صفر تا 45 درجه سلسیوس قرار دارد. در زیر صفر، مقدار انرژی در دسترس باتری کاهش می‎یابد؛ زیرا یون‎های لیتیم کمتری بین الکترودها جابجا می‎شوند. همچنین در بالای 45 درجه نیز مقدار انرژی موجود در باتری تا حدودی افزایش می‎یابد. به هرحال در این دو بازه دمایی، تخریب باتری شدت می‎گیرد.

بنابراین باید از تابش بیش حد آفتاب به باتری‎ها جلوگیری شود. مخصوصاً در تابستان که دما می‎تواند به 70 درجه سلسیوس نیز برسد.

 

4) برخی روش‎های ساده

می‎توان با استفاده از برخی امکانات نرم‎افزاری و سخت‎افزاری، طول عمر باتری را افزایش داد:

الف) کاهش روشنایی صفحه که ساده‎ترین و آسان‎ترین روش است.

ب) خاموش‎کردن اتصال به شبکه یا کاهش زمان مکالمه.

ج) استفاده از Wi Fi به جای 4G.

د) کاهش فیلم‎های موجود در گوشی

ه) استفاده از حالت پرواز: در این حالت تمام امکانات GSM، Wi Fi، بلوتوث و GPS دستگاه قطع می‎شوند.

 

افزایش طول عمر باتری موبایل نیاز به تلفیقی از ترفندهای سخت‎افزاری و نرم‎افزاری دارد که با رعایت این راهکارها می‎توان طول عمر باتری را بیش از 40% ارتقا داد.