حضور پررنگ فناوران و متقاضیان صنعت پلاسمای سرد در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو

پلاسمای سرد صنعتی نوین، هایتک و زیست‎سازگار است که در بیشتر صنایع کاربرد دارد. فروش تکنولوژی، دستگاه و محصول تولیدی هدف اصلی صاحبان این تکنولوژیست و نمایشگاه نانو فرصت مناسبی برای معرفی این تکنولوژی به صنعتگران و سرمایه گذاران بود.

نمایشگاه فناوری نانو هر سال با هدف آشنایی دانشجویان و محققان و ارائه دستاوردهای این حوزه و معرفی آن به صنعت برگزار می‎شود و مورد استقبال فعالین صنعت، سرمایه گذاران و کارآفرینان، دانشگاهیان و پژوهشگران از سرتاسر ایران قرار می‎گیرد. امسال هم این نمایشگاه از 21 تا 24 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی تهران برگزار شد. پلاسمای سرد یکی از حوزه‎هایی است که در ستاد نانو مورد توجه قرار گرفته و ستاد به عنوان تنها متولی رسمی از شرکت‎ها و افراد فعال در این حوزه جهت توسعه آن حمایت می‌‎کند.

کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو که سعی می‎کند پلی برای ارتباط بهتر و قوی‎تر صنعت کشور و شرکت‎های نوپا، دانش بنیان و جامعه دانشگاهی باشد در غرفه مربوط با حضور پررنگ خود میزبان شرکت کنندگان در نمایشگاه بود. فعالیت این کارگروه از یک طرف معرفی محصولات و خدمات شرکت‎های دانش بنیان و از طرف دیگر محلی برای شنیدن و جمع آوری چالش‎ها و مسائل و درخواست‎های مطرح شده از سوی مخاطبین صنعتی بود. در این غرفه دستاوردها و آورده های پلتفرم فناوری پلاسمای سرد زیرمجموعه ستاد نانو، یکی از بخش‎های موفق ستاد به مخاطبین معرفی شد.

به عنوان مثال در صنعت آب و پساب‎، شرکت پالایش پلاسما صنعت سازنده سیستم‎های تصفیه پساب می‎باشد که تا کنون توانسته است چندین پروژه موفق را در داخل کشور اجرا کند در این غرفه معرفی گردید. طراحی و راه اندازی سیستم تصفیه پساب پتروشیمی تبریز تصفیه آب شهر هشترود از موارد موفق این شرکت محسوب می‎شود. لازم به ذکر است این شرکت هم‎اکنون در حال اجرای پروژه هایی در کشورهای چین و ترکیه می‎باشد.  

شرکت بسا فن نیز که پیش از این موفق به طراحی سیستمی برای آبگریز نمودن منسوجات دوخته مثل فرش ابریشمی‎، ‎کت و شلوار، کفش و نیز کاربردهایی در صنعت الکترونیک، مثل ضد آب کردن بردها و جلوگیری از فسفاته شدن و زنگ زدگی بخش های فلزی ادوات الکترونیکی، شده بود بار دیگر توانایی‎های خود را به بازدیدکنندگان از غرفه صنعت و بازار نشان داد.

 

 

مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی موسوم به آیکن برای دومین بار نمایشگاه حضور یافت و مورد استقبال جامعه دانشگاهی و صنعتی قرار گرفت. این مرکز با همکاری چند شرکت دانش بنیان، مجهز به تجهیزات و ماشین آلات نیمه صنعتی می‎باشد که در قالب 6 پلتفرم فعالیت دارد. این مرکز بستر مناسبی را برای محققان و دانشگاهیان در انجام یا مشارکت در پروژه‌های کاربردی، فراهم آورده است. توسعه تکنولوژی و توسعه کاربرد در قالب پایان‌نامه‌های صنعتی و فرصت مشارکت در طرح‌های نشأت‌گرفته از تقاضا یا چالش‌های صنعتی از جمله اهداف این مرکز است. پلتفرم پلاسمای سرد در این مرکز به سیستم پلاسمای اتمسفری و نیز تحت خلاء مجهزاست و تا کنون توانسته در هر دو فناوری موفق به عقد قرارداد گردد. در این نمایشگاه مخاطبین علاوه بر آشنایی با فعالیت‎های مرکز به طرح مسائل و ایده‎های خود پرداختند.

 

 

در گوشه دیگری از نمایشگاه غرفه دیگری از جنس فناوری پلاسمای سرد باز هم به چشم می‎خورد. کفش سپنتا که پیشتر مشتری خرید دستگاه پلاسمای سرد تحت خلاء شناخته می‎شد اکنون با کفش‎هایی با خاصیت جدید خود به نمایشگاه آمده بود. این شرکت در سال گذشته موفق شد در پی قراردادی با شرکت بسا فن دستگاه آبگریز کننده کفش با حفظ خاصیت تنفس‎پذیری، مبتنی بر فناوری پلاسمای سرد را خریداری کند و امسال برای اولین بار محصولات خود را با این ویژگی جدید و جذاب به نمایش گذارد. قابل ذکر است که این شرکت تلاش می‎کند محصولات خود را به کشورهای مختلف از جمله به کشور چین صادر کند.

 

 

نکته مهمی که در خصوص این نمایشگاه، برگزاری همزمان آن با نمایشگاه صنعت است. از آنجا که هدف تمام این فعالیت ها کمک به صنعت است، بخشی از جامعه مخاطب این دو نمایشگاه مشترکند و این امر به جذب جامعه هدف نمایشگاه نانو میتواند کمک کند.

منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.